Voor 16.00 uur besteld, morgen in huis* Gratis verzenden vanaf € 50,- Al 18 jaar dé specialist 5 echte winkels!
13 maart 2019
door Arjen Wagterveld
Er zijn inmiddels een hoop nieuwssites die de lezers misschien wat schrik aanjagen met de vraag of je GPS
systeem nog wel werkt na 6 april 2019. Wat is hier nu de reden van? Het GPS systeem werkt op basis van exacte tijd, tot op de nanoseconde. Toen in 1980 het GPS systeem ontwikkeld is werd er gewerkt met een teller die maximaal
1024 weken kon tellen. Ongeveer 19,7 jaar. Na die periode begon de teller weer op 0. 6 april is het dus de tweede keer dat we op dat punt zijn aanbeland. De eerst keer was in augustus 1999 maar daar hebben weinig mensen wat
van gemerkt aangezien er weinig tot geen GPS systemen voor de consumentenmarkt beschikbaar waren. Dat is nu natuurlijk wel anders.
Het verschilt per merk of je wel of geen last ondervind van het 'Week number Rollover Issue (WNRO)'.
Garmin
Garmin geeft aan dat de apparaten die er niet op voorbereid zijn nog wel zullen werken, maar dat het toestel een
verkeerde datum en tijd aan zal geven. De positiebepaling zal wel gewoon goed blijven gaan. Nadeel is wel dat ook in
je trackloggegevens de datum en tijd niet meer kloppen. Dit geldt uiteraard voor de echt oudere toestellen van Garmin. Garmin weet natuurlijk dat dit probleem speelt en
het grootste deel van de Garmin toestellen zal geen probleem ervaren na 6 april. We zien nu dat er voor ook wat oudere modellen er nu software updates uit worden
gebracht om het probleem voor te zijn. We hebben het dan nog over toestellen van meer dan 10 jaar geleden.
Voor alle toestellen geldt eigenlijk, zorg ervoor dat je software up-to-date is. Bij de Garmin toestellen gaat dit het eenvoudigst met Garmin Express.
Voor de Geko 201 en de GPS II+ zal dit niet gebeuren. Misschien dat het ook geldt voor andere toestellen uit hetzelfde tijdperk. Bij deze toestellen zal datum en tijd niet
meer goed zijn. Positie, snelheid en dergelijk zal wel blijven werken.
Bron: https://support.garmin.com/en-US/?searchQuery=rollover
TomTom
TomTom heeft een aparte website gemaakt waarbij je op basis van je serienummer kunt controleren of je toestel wel of niet geschikt is. Ook bij TomTom geldt dat de toestellen van de laatste jaren zonder problemen zullen werken. Via deze site kun je controleren hoe het met jouw TomTom gesteld is https://www.tomtom.com/nl_nl/updates/
En mijn inbouw systeem?
Dat is was lastiger te zeggen, nu hebben wij als WayPoint zijnde daar wat minder mee te maken. Het lastige is wel dat de ervaring is, dat de ingebouwde systemen vaak minder goed onderhouden worden door de leverancier, dan de losse systemen van Garmin en TomTom. Voor de inbouw systemen is het vaak ook lastiger om
kaartupdates te krijgen. Mocht je hier problemen mee ervaren dan kunnen wij je daar niet verder mee helpen, informeer bij de leverancier of het merk van het systeem.
Wil je meer weten of het 6-april-issue kijk dan ook op ons forum:
GPS kan raar doen op 6 april 2019? "Week Number Rollover"