Voor 16.00 uur besteld, morgen in huis*      Gratis verzenden vanaf € 50,-      Al 18 jaar dé specialist       5 echte winkels!   Webshop Webwinkel Keurmerk en klantbeoordelingen

gps.nl

WayPointBlog

Bel ons: 088-0226900


Blog> Januari2021> Help mijn GPS is onnauwkeurig in 2021

Garmin multi-band toestellen3 januari 2021
door Ruud Schut

Help mijn GPS is onnauwkeurig tijdens mijn eerste activiteit van 2021!
Update: Dit probleem speelde alleen in de eerste dagen van 2021 en is inmiddels opgelost.

Het nieuwe jaar begin je natuurlijk goed, stukje wandelen, hardlopen, of fietsen, lekker in beweging zijn! We zien en merken alleen dat veel gebruikers van de nieuwere generatie Garmin horloges en Edges te maken hebben met een onnauwkeurige locatiebepaling van hun apparaat. We leggen in dit artikel uit wat er aan de hand is. Maar heb je geen zin om het helemaal te lezen, geen paniek, waarschijnlijk was het eenmalig en zullen je volgende activiteiten weer goed geregistreerd worden!

Op de afbeelding zie je een wandeling die begonnen en geëindigd is op dezelfde plek en zeker niet door het water is gegaan. Met name het eerste deel van de route is de positie niet correct weergegeven. Dit rondje is gelopen met een Garmin Fenix 6 Sapphire. Op het internet waren meer berichten te lezen van gebruikers die dit soort vreemde afwijkingen hadden. Het ging met name om apparaten die voorzien zijn van de Sony GPS Chipset (eigenlijk alle horloges en Edge modellen van Garmin van de laatste 1-2 jaar). Het gaat onder andere om de:

  • Gamrin Fenix 6 / 6S / 6X
  • Garmin Vivoactive 4 / 4S en VENU
  • Garmin Forerunner 45 / 245 / 745 / 945

cpe2Nu zit het probleem eigenlijk niet direct in die chipset, maar in de EPO / CPE file. De Extended Predicted Orbit of Connected Predictive Ephemeris file vertelt je GPS eigenlijk welke satellieten deze kan verwachten op het moment van inschakelen. Hierdoor hebben de toestellen veel sneller een fix dan voorheen. Deze bestanden worden automatisch bijgewerkt wanneer je horloge of Edge verbonden is met je telefoon, je hebt er verder dus geen omkijken naar dit gebeurt automatisch op de achtergrond.

Het probleem is / was dat de data in dit bestand niet correct was waardoor ook je positiebepaling in eerste instantie niet correct was. Na verloop van tijd wordt de fout hersteld wanneer je horloge of Edge lang genoeg verbinding heeft gehad met de satellieten.

Wil je zeker weten of je nieuwsjaartraining goed wordt geregistreerd kijk dan bij de CPE pagina (vaak terug te vinden onder systeem -> over ). Staat er huidige of current dan ben je up-to-date.  Als hier staat 'expired'of 'verlopen' leg dan je apparaat buiten neer en laat deze naar satellieten zoeken. Wanneer deze de melding geeft dat de satellieten gevonden zijn, wacht dan nog 5-10 minuten voor je start.

Laatste wijziging: 10 Nov, 2023
Alle vermelde prijzen zijn inclusief 21% BTW

BetaalmogelijkhedenBetaalmogelijkhedenBetaalmogelijkhedenBetaalmogelijkheden