Voor 16.00 uur besteld, morgen in huis* Gratis verzenden vanaf € 100,- Sinds 1999 dé specialist
7 echte winkels! |
Smartphone op de motor
Motornavigatie
Kaarten, routerol, kompas, het is allemaal verleden tijd. Tegenwoordig navigeert men elektronisch. Met name veel motorrijders navigeren al heel lang met een apparaat op het stuur. Je wilt graag je aandacht op de weg houden, en juist de wegen zoeken waar de bewegwijzering je niet naar toe wijst.
Maar wat moet je nu kiezen?
Wat moet je kiezen wanneer je op zoek bent naar een navigatiesysteem voor je motor? Eigenlijk zijn er twee serieuze merken. Zowel Garmin als TomTom hebben prima toestellen. We kunnen moeilijk 1 toestel aanwijzen als het beste systeem voor de motorrijder. Simpelweg omdat iedere motorrijder andere wensen heeft. Functies die voor de een van belang zijn kunnen voor de ander overbodig zijn. We gaan wat meer uitleggen over de verschillen tussen de Garmin Zumo's en de TomTom Riders
Het beste advies is uiteraard langs te komen in een van onze winkels. We hebben de meeste modellen als demonstratie exemplaar in de winkel zodat je de echte apparaten kunt zien en vasthouden. Daarnaast kunnen onze adviseurs je er natuurlijk van alles over vertellen. Een ander belangrijk punt is uiteraard de bevestiging, in de winkels hebben we hier ook vele oplossingen liggen zodat je zeker weet dat je navigatiesysteem op de juiste en mooiste manier bevestigd kan worden.
Garmin of TomTom?
Garmin heeft natuurlijk een grote groep gebruikers die al vanaf de beginjaren met een Garmin rondrijden. Maar TomTom vierde in
2016 ook al weer het 10 jarig bestaan van de TomTom Rider. Waar de eerste TomTom Rider eigenlijk een waterdicht
autonavigatiesysteem was, zien we met de ontwikkeling door de jaren heen dat TomTom zich steeds beter is gaan verplaatsen in
de wensen van de motorrijder. Met de introductie van de TomTom Rider 400 hebben ze een erg leuk en makkelijk te gebruiken
systeem in de markt gezet. Inmiddels opgevolgd door de verder ontwikkelde TomTom Rider 450 en TomTom Rider 550.
We merken in de winkel dat veel mensen denken dat de Garmin veel duurder is. Dit komt meestal doordat er naar de beide topmodellen gekeken wordt. Vergelijk je de TomTom Rider 550 Premium Pack met de Garmin Zumo 595LM, dan is die laatste inderdaad een iets duurder. Maar naar ons idee is het eerlijker om de Rider 550 dan te vergelijken met de Garmin Zumo 396LMT-S. Het schermformaat van de TomTom Rider 550 is namelijk gelijk aan het scherm van de Garmin Zumo 396LMT-S, in beide gevallen 4 ,3 inch. De Garmin Zumo 595LM heeft een 5 inch scherm en is dus een stukje groter. Wat mogelijkheden betreft is de Garmin Zumo 396LMT-S wel erg compleet. Wanneer je de OnRoute motorkaart, dé kaart waarmee je de allermooiste motorroutes mee kunt maken, meerekent bij de Garmin Zumo 396LMT-S, dan wordt het prijsverschil uiteraard wel weer iets groter. Nu is prijs lang niet voor iedereen een doorslaggevend punt. Het is belangrijk dat je een toestel koopt dat past bij je wensen en waar je jaren plezier aan gaat beleven. We gaan het nu hebben over de verdere verschillen tussen Garmin en TomTom.
Bij TomTom zien we dat (in al hun disciplines) gebruiksgemak voorop moet staan. Het uitgangspunt van TomTom is dat je met een
paar drukken op het scherm je een leuke route moet kunnen rijden. Een motorrijder wil niet eerst uren achter de computer zitten,
die zit liever op zijn motor. Veel mensen gaan ervan uit dat de Garmin gebruiker dit juist wel moet doen. Nu is met de huidige
generatie Zumo's dit ook echt niet meer nodig, maar in het verleden was dit vaak wel het geval. Natuurlijk is er ook een groep
motorrijders waarbij het voorbereiden van de routes al een groot stuk van de voorpret is. Tegenwoordig werken de Garmin gebruikers
met BaseCamp software. Over het gebruik van dit programma zijn de meningen verdeeld. Er zijn gebruikers die het helemaal
geweldig vinden, maar er zijn ook gebruikers die het wat ingewikkeld vinden. Net als met elk ander programma moet je leren
omgaan met de software. Wat misschien als een nadeel gezien kan worden van BaseCamp is dat het een programma is die niet
alleen voor de motorrijder is ontwikkeld. Het programma wordt ook gebruikt voor de andere doelgroepen van Garmin zoals de wandelaars en fietsers. De functies en mogelijkheden voor deze gebruikers kom je er dus ook in tegen.
Bij TomTom zijn er andere mogelijkheden. Jarenlang had TomTom helemaal geen software. De TomTom gebruikers konden gebruik maken van Tyre. Een gratis programma dat ontwikkeld is door iemand die graag routes wilde plannen voor zijn TomTom. TomTom biedt de afgelopen jaren bij de TomTom Riders een pro-licentie van Tyre, dit geeft wel aan dat het toch echt wel een interessant stukje software is. Er zijn echter twee beperkingen bij het gebruik van Tyre. Dit werkt alleen op Windows computers en je hebt altijd een internetverbinding nodig om er gebruik van te kunnen maken. Inmiddels heeft TomTom ook zijn eigen ontwikkelaars aan het werk gezet en die hebben een online platform ontwikkeld waar je je eigen routes kunt plannen. Dit is hier te vinden. Je kunt hier ook routes plannen volgens de 'kronkelroute' functie. Een functie die uiteraard ook aanwezig is op de TomTom Rider 550 zelf. De online planner van TomTom is een makkelijk te gebruiken planner. Zie ook dit filmpje. Wanneer je beschikt over een TomTom Rider 550 en dus ook een MyDrive account hebt kun je routes die je online hebt gemaakt en opgeslagen in je account synchroniseren met je toestel (in combinatie met je telefoon) of via je WiFi verbinding.
Functies
Waar TomTom vooral kijkt naar gebruiksgemak en veiligheid probeert Garmin daarnaast nog extra functies toe te voegen. Als we vooral kijken naar de nieuwste modellen Waar TomTom vooral kijkt naar gebruiksgemak en veiligheid probeert Garmin daarnaast nog extra functies toe te voegen. Als we vooral kijken naar de nieuwste modellen van Garmin (Zumo 346, 396, 595) dan beschikken die naast uiteraard de gewone navigatiemogelijkheden over een aantal functies die je niet terugvindt bij TomTom. Hierbij moet je denken aan;
Maar zoals duidelijk zal zijn, zoveel mensen zoveel wensen. Wil je een goed beeld krijgen van alle mogelijkheden kom dan langs in een van onze winkels. Je kunt dan de toestellen in het echt zien en vasthouden en onze adviseurs kunnen uiteraard het nodige vertellen over de apparaten.
Alternatieven voor Garmin Zumo en TomTom Rider
Garmin heeft natuurlijk nog veel meer toestellen in hun assortiment zitten. Denk hierbij aan toestellen voor fietsen, wandelen en autorijden. Uiteraard zijn er mensen die dit soort toestellen ook op de motor gebruiken, maar vaak doe je dan wel concessies op schermformaat of waterdichtheid. Er is 1 serie waarbij dit nog wel in orde is, dat de Garmin Montana serie.
Deze toestellen hebben een 4 inch scherm en zijn waterdicht. Er is ook een fatsoenlijke motorsteun met voeding verkrijgbaar en er is een audio
uitgang aanwezig voor een bedrade headset. Het toestel heeft wat mogelijkheden verder meer overeenkomsten met de outdoor serie van
Garmin. Maar met de juiste kaarten is het toestel dus ook voor de motor (en auto) te gebruiken.
De Garmin Montana is vooral populair bij de gebruikers die meer willen dan alleen motorrijder, dus ook wandelen fietsen. Daarnaast is het ook
een interessant apparaat voor de mensen die veel offroad rijden of gebieden opzoeken waar weinig kaarten beschikbaar zijn. Voor dat gebruik is
de tracklog vaak belangrijk en dat is iets wat bij de outdoortoestellen natuurlijk goed voor elkaar is. Bij de Montana moet je wel rekening mee
houden dat je het toestel nog compleet moet maken. Als je kijkt naar de Zumo's dan zit daar al een motorsteun (en in de meeste gevallen ook
een autosteun bij) en de kaarten worden meegeleverd inclsusief LifeTime update. Bij de Montana moet je alles er los bij kopen. Alleen voor de
kaart en LifeTime update moet je al rekenen op zo'n € 180,- daar komen de steunen dan nog bij. Zoek je een toestel geschikt voor wandelen,
fietsen, auto en motorgebruik dan kan het zelfs voordeliger zijn om 2 aparte apparaten te kopen. Lees hier meer over de Montana serie.