Motornavigatie

 

dealer

Laatste wijziging: 16 Oct, 2014

Leuke optie voor bij de Garmin Zumo:
de OnRoute motorkaart.
Bij een Zumo vanaf € 79,-. Klik hier voor meer informatie.

motorkaartSD-2013-2014_100

Niet meer verdwalen, aandacht voor het verkeer in plaats van zoeken naar de route, routes delen, van te voren zien hoe een bocht er uit ziet, mooie motorwegen vinden, exacte snelheid en flitsinformatie.

Allemaal goede redenen om te kiezen voor een navigatiesysteem voor op de motor. Er is ondertussen ook een groot aanbod van navigatiesystemen geschikt voor de motor en geregeld komen er nieuwe modellen bij. Als we de de leveranciers mogen geloven maken ze allemaal het perfecte navigatiesysteem. De keuze wordt er niet makkelijker op. Bij WayPoint proberen we je te adviseren in het systeem wat voor jou het meest geschikt is. Daarnaast adviseren we je over montage op de motor, en een bedrade of bluetooth headset voor in de helm. Of wat dacht je van de speciale Onroute Motorkaart?

Van niet courante modellen hebben wij nog steeds reserve onderdelen op voorraad. Leuke aanbiedingen staan bij de occasions.

WELK TOESTEL OP DE MOTOR??

De keuze voor een navigatiesysteem voor op de motor is relatief klein. Vooral als je het vergelijkt met de enorme keuze in toestellen voor gebruik in de auto en wandel of fietsen. Toch wil dat niet zeggen dat daardoor de keuze direct makkelijk is. Zullen de meeste autotoestellen (gewoon) gebruikt worden om zo snel mogelijk van A naar B te rijden, motortoestellen zullen vooral gebruik worden om zo leuk mogelijk te rijden, en dikwijls is de eindbestemming dan hetzelfde als het beginpunt.  Omdat meer mogelijkheden van de toestellen gebruikt zullen worden , worden de verschillen tussen de toestellen belangrijker, en is het dus van groot belang om deze verschillen mee te wegen bij het maken van de uiteindelijke keuze.

Natuurlijk kan je op advies van je motorvrienden, hetzelfde toestel als hen via internet bestellen, maar helaas wordt dan toch dikwijls een keuze gemaakt, waar iemand achteraf spijt van krijgt. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat je vrienden het toestel alleen voor plezierritjes gebruiken en geen enkele behoefte hebben om hun mobiele telefoon via de navigatie te kunnen bedienen, terwijl jezelf ook zakelijk rijdt en de mogelijkheid voor koppeling met de telefoon een grote meerwaarde heeft. Als je dan hetzelfde toestel hebt gekozen, zonder telefoonkoppeling, heb je achteraf waarschijnlijk spijt.

Ook bestaan er tussen motoren grote verschillen in bevestigingsmogelijkheden, waardoor het zeker aan te raden is om een keer, juist op de motor, een vestiging van WayPoint te bezoeken, zodat samen met een adviseur de verschillende mogelijkheden kunnen worden bekeken en uiteindelijk, ook in bevestiging, de beste keuze kan worden gemaakt.

Zelden komt het voor dat klanten bij ons de winkel verlaten met alleen een toestel. Het overgrote deel van de motorijders, dat bij ons een toestel koopt, combineert dat met een headset, bedraad of tegenwoordig steeds vaker Bluetooth, en extra software/kaartmateriaal voor het nog makkelijker rijden van mooie routes. In (Bluetooth) headsets is een enorme keuze, en ook de keuze van in software kan de hoeveelheid plezier, dat je uiteindelijk van je motornavigatie gaat beleven, be´nvloeden. Daarom zullen wij altijd adviseren om voor de beste keuze, een keer 1 van onze vestigingen te bezoeken. De koffie staat klaar!

banner-zumo

Garmin en TomTom

Zoals hierboven beschreven, is de keuze in toestellen, voor navigatie op de motor niet erg groot. Natuurlijk zijn er mensen van mening dat ook elk autotoestel op de motor gebruikt kan worden, mits je wat "geknutsel" met boterhamzakjes, tie-wraps en Ducktape niet uit de weg gaat, maar wij zijn van mening dat je beter een toestel kan gebruiken dat voor de motor is gemaakt.

Naast, dat het toestel dan hardware matig bestand is tegen het gebruik op de motor (waterdicht en schokbestendig), zijn ook de mogelijkheden voor het rijden van mooie wegen, inladen van routes, combineren met een (Bluetooth) headset, etc. gewoon veel beter.

De twee merken, Garmin en TomTom, die ook in autonavigatie de grootste spelers zijn,

zijn in motornavigatie bepalend. Geniet bij autonavigatie (vooral in Nederland) TomTom de meeste bekendheid, bij motornavigatie is dat juist omgekeerd. Garmin is in de motorwereld veruit de meest bekende naam als het over navigatie gaat.

Door de ervaring van Garmin in maritieme navigatie, maakten zij al jaren waterdichte toestellen, en reden er al motorrijders rond met de Garmin Streetpilot III (de Godfather van de mobiele (motor) navigatiesystemen) voordat iemand ook maar van TomTom had gehoord.

Waren wij als WayPoint, in het begin niet heel erg gecharmeerd door de eerste TomTom Rider, hij kon niet in de auto worden gebruikt en had een waardeloze motorsteun, inmiddels vinden wij de nieuwste TomTom Rider een aanwinst. Vooral voor motorrijders die de interface/menustructuur van TomTom gewoon prettiger vinden, de extra routemogelijkheden van de Garmin toestellen, i.c.m. met de BaseCamp software,  geen toegevoegde waarde vinden hebben, of in sommige gevallen goedkoper uit willen zijn, is de TomTom Rider een prima alternatief voor Garmin.

Sta je echter open voor de extra routemogelijkheden bij Garmin, en vind je het niet erg om hier een beetje tijd en energie in te steken, om deze te leren kennen, zal je begrijpen waarom Garmin binnen de motornavigatiewereld nog steeds de grootste is.

De extra aanschaf van de Onroute motorkaart zal het plezier van de Garmin op de motor, echter nog verder vergroten.

TomTom

tomtomrider_300Als je een TomTom op de motor wilt, is de keuze makkelijk. TomTom heeft, in tegenstelling tot Garmin, maar 1 model dat geschikt is voor de motor, de TomTom Rider. TomTom heeft zelf geen software voor het maken van routes (op de PC), maar hiervoor is het wel het programma Tyre beschikbaar. Dit programma is gratis, maar heb je geen zin om te worden "lastiggevallen" met advertenties, kan je hier ook een professionele uitvoering van kopen. Het is alleen geschikt voor Windows computers.

Omdat de TomTom Rider geen audio uitgang heeft, zal je, mits je de aanwijzingen wilt horen, moeten kiezen voor een Bluetooth headset. Rijd je met een bedrade intercom, dan kan je TomTom Rider hier dus niet bedraad op aansluiten. Via een wat complexere oplossing met een Bluetooth dongle is dit eventueel wel mogelijk.

De Rider wordt, net als de Garmin Zumo's, geleverd met RAM onderdelen voor montage op de motor. Voor motoren met een buizen stuur is dit een prima oplossing en ook bij veel andere motoren, kunnen de RAM onderdelen prima gebruikt worden voor de montage. Er zijn echter ook modellen waarbij je met de meegeleverde RAM onderdelen, gewoon niet uitkomt. Of waar een veel beter en/of mooiere oplossing voor is. Hierbij kan je bij veel sportieve motoren denken aan een bevestiging op het balhoofd en bij veel populaire tourmodellen aan een hogere bevestiging in de kuip. Voordeel van deze hogere bevestiging is ook de veiligheid tijdens het rijden. Doordat de navigatie hoger is bevestigd, hoef je minder van de weg af te kijken, om de aanwijzingen in het scherm te zien.

tomtomrider_premiumpackEen andere manier, om minder van de weg af te hoeven kijken, is ervoor kiezen om de gesproken (navigatie)aanwijzingen ook te kunnen horen. Als je nog geen audio in je helm hebt, en hier wel voor kiest heb je een headset nodig. Zoals eerder besproken zal dit via Bluetooth moeten, omdat de Rider geen audio-uitgang heeft. Bluetooth headsets zijn er in verschillende merken en vele modellen. Net als bij de keuze van de navigatie, adviseren wij ook je hierin goed te laten voorlichten, en er goed over na te denken wat je er nu, en in de toekomst, mee wilt gaan doen.
Stel dat je nu een Bluetooth headset aanschaft die alleen geschikt is om de navigatie aanwijzingen te horen, zal je daar in eerste instantie helemaal tevreden mee zijn. Kom je er later echter achter dat je motorvriend ook een Bluetooth headset heeft, of gaat kopen, was het natuurlijk ideaal geweest om ook met elkaar te kunnen communiceren tijdens het rijden. Als je dan een headset hebt gekozen waar dit niet mee kan, is dat achteraf natuurlijk jammer.
Omdat verschillende merken Bluetooth headsets helaas niet met elkaar kunnen communiceren, kan, naast de mogelijkheden, dus ook het merk dus ook een grote keuze spelen bij de keuze van de juiste headset. Net als bij de keuze voor de navigatie raden wij dan ook aan om je hierin goed te laten adviseren.

Garmin

Als je hebt besloten dat je een Garmin op de motor wilt, is de definitieve keuze wat ingewikkelder dan bij TomTom. Niet alleen heeft Garmin verschillende modellen die geschikt zijn voor de motor, van deze modellen bestaan dan ook weer verschillende uitvoeringen. Natuurlijk zijn we ingarmin_zumo_590LM_300a onze winkels bereid om alle toestellen in de uitleg mee te nemen, maar  om hier het verhaal niet onnodig complex te maken, zullen we de buitensporttoestellen, die geen gesproken aanwijzingen kunnen geven, hier buiten beschouwing laten. Dat wil niet zeggen dat deze niet op de motor gebruikt kunnen worden , maar door het kleine(re) scherm en het ontbreken van de aanwijzingen, worden deze toestellen alleen in uitzonderlijke gevallen op de motor gebruikt.

De toestellen van Garmin, die geschikt zijn voor gebruik op de motor, zijn het best op te delen in 5 modellen(series); De Garmin Zumo 590LM, de Garmin Zumo 660LM, de Garmin Zumo 340LM/ 350LM/ 390LM en de Garmin Montana en Garmin Monterra.

De Garmin Zumo 590LM is momenteel het topmodel binnen de Garmin Zumo serie. Met zijn grote 5 inch scherm en actieve rijbaanbegeleiding geeft dit toestel nog beter weer hoe je route verloopt. Smartphone Link kun je gebruiken via je smartphone (iPhone of Android) voor fileinformatie of weersvoorspellingen. Muziek kun je luisteren door een iPod te koppelen of te streamen via je smartphone. Het toestel beschikt over ANT+ technologie waarmee je een Garmin VIRB action cam kunt bedienen of de TPMS bandenspanningssensoren kunt koppelen. Verder heeft deze Zumo 590LM een mogelijkheid tot het berekenen van bochtige wegen en wordt geleverd met een Lifetime kaartupdate.

garmin_zumo_660lmDe Garmin Zumo 660LM is het toestel dat al het langst in productie is, en  wordt zowel vanwege de prijs als mogelijkheden als het voormalige topmodel gezien. Als je via de navigatie ook MP3's wil luisteren, is de Zumo 660LM naast de Zumo 590LM een goede keus. Ook voor mensen die voorlopig liever nog met het "oude" softwareprogramma van Garmin, MapSource, willen blijven werken, i.p.v. het nieuwe programma BaseCamp, of gewoon het zelfde toestel willen waar hun motormaten al jaren plezier van hebben, is de Zumo 660LM een prima keus. Overigens is het programma BaseCamp zowel voor Windows als MAC computers beschikbaar. Als je echter weinig waarde hecht aan de MP3speler in de Zumo 660, MP3's komen immers uit de uitlaat ;-), en ons advies wilt opvolgen om toch wel met de nieuwe software, BaseCamp, aan de gang te gaan, weet dan dat er goedkopere, snellere toestellen zijn met een groter intern geheugen.

Garmin_zumo_390LMDe Zumo 390LM zit het dichts "onder" de Zumo 590LM en 660LM. Dit toestel heeft net als de Zumo 590LM en 660LM de mogelijkheid om je telefoon, via Bluetooth, aan de navigatie te koppelen (alleen in combinatie met een Bluetooth headset. Dit in tegenstelling tot de Zumo 590LM en 660LM waarbij je ook in de auto via het toestel zelf kunt telefoneren). Hoewel dit toestel geen MP3speler heeft, heeft hij wel een stel andere interessante opties waardoor hij de strijd met de "good old" Zumo 660LM aankan. Hierbij kan je denken aan het koppelen van TPMS ventieldopjes met sensoren, zodat je in het toestel je bandendruk in de gaten kan houden en de optie bochtige wegen. Met deze laatste optie kan je het toestel, zonder vooraf een route (via de software) te maken, een mooie route naar de bestemming laten berekenen. Een fantastisch optie van Garmin, ware het niet dat WayPoint jaren geleden al de Onroute Motorkaart op de markt heeft gebracht, die dit nog een stukje beter doet. Op zich dus een leuke optie, maar kies je om de Onroute Motorkaart erbij te kopen, dan heeft deze optie geen grote toegevoegde waarde. Je zult, voor de plezier ritten, dan vooral gebruik gaan maken van de Onroute motorkaart!

Voor motorrijders die weinig behoefte hebben om hun telefoon aan de navigatie te koppelen, het is immers ook wel eens lekker om niet bereikbaar te zijn ;-), geen 50 euro per ventieldop uit willen geven om de bandendruk te zien, en voor het spontaan mooi rijden toch de Onroute motorkaart gebruiken, is de Zumo 350LM nu veruit het populairste Garmin_zumo_350LMtoestel. Het toestel heeft hetzelfde uiterlijk als de Zumo 390LM, maar mist die hierboven beschreven extra's.

"Onder" de Zumo 350LM heb je ook nog de Zumo 340LM. Dit is in principe precies hetzelfde toestel als de Zumo 350LM, maar dan met een beperktere kaartdekking. De Zumo 340LM is leverbaar met de kaart van alleen West of Centraal Europa, terwijl de Zumo 350LM met heel Europa wordt geleverd. Tevens worden de Zumo's 340LM zonder autoaccesoires geleverd, terwijl dit bij Zumo 350LM en Zumo 390LM wel het geval is. Doordat bijna alle Zumo gebruikers erg tevreden zijn over het gebruik van de Zumo op de motor, en vanwege de gekoppelde Lifetime kaartupdate, gebruiken de meeste motorrijders de Zumo uiteindelijk ook in de auto. Omdat het prijsverschil tussen de Zumo 340LM en Zumo 350LM ongeveer net zo groot is als de losse aanschaf van de autoaccessoires, is het begrijpelijk dat de Zumo 340LM veruit het minst wordt verkocht.

garmin_montana_600_01Garmin Montana en Garmin Monterra

De Garmin Montana en Garmin Monterra zijn een beetje "een vreemde eend in de bijt" bij de motor navigatietoestellen. Het is een toestel dat door zijn grote scherm en audio -uitgang prima te gebruiken is als motornavigatie, maar tegelijkertijd is het toestel veel meer dan dat.

Het toestel is ook perfect te gebruiken als outdoor toestel, voor wandelen en/of fietsen, en Garmin_Monterravoor gebruik op het water. Dit wordt mede veroorzaakt door de mogelijkheid te toestel te voeden met AA batterijen, de trackmogelijkheden en de aanwezigheid van een barometrische hoogtemeter en een digitaal kompas. Aan deze extra's hangt echter wel een prijskaartje, waardoor de Montana en Monterra een stuk duurder zijn dan de Zumo's. Als je naar de prijzen op onze website kijkt, lijkt dat in eerste instantie misschien niet zo, maar houd er rekening mee dat de Montana en Monterra in eerste instantie als kaal toestel worden aangeboden, terwijl bij alle Zumo's  het kaartmateriaal, een Lifetime kaartupdate en motor accessoires worden bijgeleverd. Als je deze ook bij de Montana en Monterra aanschaft, wordt dit gewoon een stuk duurder, terwijl hij voor gebruik op de motor ook beperkingen heeft. In tegenstelling tot de Zumo's kan hij niet de borden boven de snelweg weergeven en heeft het toestel geen Bluetooth om een headset te koppelen.

Ondanks dat, is het een toestel met verschrikkelijk veel mogelijkheden, waar je met alleen al de instelmogelijkheden je een flink aantal avonden op de bank, mee kan vermaken.

Veel van de aspecten die hierboven genoemd worden zijn moeilijk 'op de doos' te zien. Vooral het verschil qua scherm is iets dat je echt in de praktijk moet beoordelen. Natuurlijk kun je makkelijk zeggen 'ik kies voor de Zumo 660 want daar rijdt iedereen mee'. Ons advies: komt een keer langs om de verschillende toestellen te bekijken en de voor en nadelen in de praktijk te zien! De koffie staat klaar...

Over het gebruik van een GPS op een motor is erg veel te vertellen en wij willen je er graag het een en ander van laten zien. Zelf zijn we ook enthousiaste gebruikers en hebben een jarenlange ervaring met het rijden met een GPS, het maken van routes met een GPS en alles wat daar bij komt kijken. We durven (heel arrogant) van onszelf te stellen dat we gespecialiseerd zijn in het gebruik van een GPS op de motor. Niet alleen de keuze van een GPS is belangrijk, maar ook zijn montage op de motor. Voor de montage maken we meestal gebruik van  Rammount onderdelen, de Touratechhouders en de talloze speciale steunen die gemaakt zijn voor bepaalde type motoren. Klik hier voor een overzicht.
Voor de meeste GPS modellen kunnen we de montage uit voorraad leveren. Wij maken er een sport van om je tot op het laatste boutje te voorzien van de benodigdheden voor de montage zodat je niet eerst nog verder moet winkelen om de spullen compleet te krijgen. Lukt het niet om met de beschikbare mounts een goede oplossing te vinden, dan laten we bij veel voorkomende motormodellen een geschikte mount maken.

De montage op de motor is betrekkelijk eenvoudig, het monteren van de juiste steun is vaak het minste werk. Het aansluiten van de 12 volt voeding is vaak wat lastiger in verband met kappen en een benzinetank die in de weg zitten. Eventueel kan de montage door ons verzorgd worden, terwijl je nog wat uitleg krijgt over het aangeschafte apparaat zorgen onze monteurs voor de volledige installatie. Maak hiervoor een afspraak met onze technische dienst.

WayPoint, een begrip bij motorrijders.

logo-onroute

Alle vermelde prijzen zijn inclusief 21% BTW