Voor 16.00 uur besteld, morgen in huis*      Gratis verzenden vanaf € 50,-      Al 18 jaar dé specialist       7 echte winkels!   Webshop Webwinkel Keurmerk en klantbeoordelingen

gps.nl

WayPointBlog

Bel ons: 088-0226900


Blog> Maart2020> Workout maken in Garmin Connect

Workouts maken met Garmin Connect19 maart 2020
door Ruud Schut

Hoe maak je een workout aan in Garmin Connect

Ben je een beginnende hardloper of loop je al wat langer? Wanneer je graag een stap verder wilt is het belangrijk om een schema te volgen. Met de horloges van Garmin is het erg eenvoudig om een vooraf gemaakte training (workout) te volgen. Wanneer je zoekt op internet dan zijn er tal van schema's te vinden. We gaan in dit artikel uit van het 5KM schema van Runnersworld voor de loper die al een basisconditie heeft. Dus ben je wel sportief maar begin je nu met hardlopen dan is dat een mooi startpunt.

Het schema download je als pdf, daar zie je dat je 3 maal per week moet gaan lopen en tijdens het lopen wissel je wandelen en harlopen af. Per trainingsessie moet je dit meerdere keren herhalen. Zit het schema eenmaal in je horloge dan hoef je alleen maar de training te starten en op het moment dat je moet wisselen van hardlopen naar wandelen dan geeft je horloge hier een melding van. Maar hoe krijg je dit schema nu in je horloge?

We geven hier de uitleg hoe je dit via de computer doet, ga daarvoor naar https://connect.garmin.com en log in met je accountgegevens. Het is ook mogelijk om de workout in de Garmin Connect App aan te maken, dat gaat ongeveer op dezelfde manier.

Aan de linkerkant van het scherm klik je op training en vervolgens op workouts. Zoals je ziet kun je allerlei sporten kiezen, maar we gaan nu voor het hardlopen een schema maken. Kies je hardlopen dan zie je dat er 3 stappen worden weergegeven. Zoals je bij het schema van Runnersworld kunt zien moet bij de eerste training het volgende doen, 1 minuut wandelen en 2 minuten hardlopen en deze cyclus moet 6 maal herhaald worden. Het best kun je de stappen die Garmin toont verwijderen (klik op het kruisje acheraan de stap). Klik vervolgens op 'voeg een herhaling toe' rechtsboven in het scherm. Klik vervolgens op de + acher 'Herhaal 2 keer' tot hier 6 staat.

workout01workout02_s300workout04_s300

Vervolgens kun je de stappen gaan aanpassen, bij de eerst stap kies je voor een duur van 1 minuut en vervolgens krijg je de mogelijkheid om de intensiteit aan te passen. We kiezen hier voor 'snelheid' en kiezen voor 5-6 km/u voor het wandelen. Wanneer je de snelheid liever in minuten per kilometer hebt dan kies je voor tempo. De volgende stap heeft dan een duur van 2 minuten en een snelheid van 9-11 km/u. Kies nog even bovenaan voor het potloodje en geef de training een naam.

workout06

Uiteindelijk zal je training er zo uit komen te zien:

workout07

Is de workout opgeslagen dan kan je deze eenvoudig naar je horloge sturen. Zit je nog achter de computer dan gaat dit met behulp van Garmin Express. Maar makkelijker gaat het eigenlijk via je telefoon waar je horloge aan gekoppeld is. Wanneer je nu je telefoon pakt dan zul je de workout ook onder training zien staan in de Garmin Connect App. Door rechtsboven op het telefoonsymbooltje met het pijltje te klikken kun je de workout naar je horloge versturen.

workout08

Dan wordt het nu tijd om je hardloopschoenen aan te doen en naar buiten te gaan. De wijze van het starten van de training verschilt een beetje per toestel maar voor de meeste Garmin horloges ga je als volgt te werk. Druk op de knop om je activiteit te kiezen, houdt de menu knop ingedrukt (bij de meeste horloges de 'omhoog' knop) en kies voor 'Training'. Onder 'mijn workouts' vind je de training terug met de naam die je hebt gegeven. Je kunt dus ook vast meerdere training naar je horloge sturen. Het is zelfs mogelijk om ze in de agenda in te plannen zodat de juiste training automatisch wordt gekozen.

Wanneer je de training start krijg je gelijk te zien wat de eerste stap is, zodra je start zie je het trainingsscherm in beeld. Bovenin beeld zie je een halve maan met 2 rode en 1 groen vlak. De snelheidspijl moet in het groene vlak staan zodat je weet dat je de ingestelde snelheid loopt. Ga je te hard of te langzaam dan zal het horloge daar melding van maken. In de laatste 5 seconden van de stap begint het horloge te piepen en weet je dat de volgende stap er aan komt, wat je deze stap moet doen wordt eerst nog even vermeld.

 workout09

workout10

workout11

Dit was natuurlijk een relatief eenvoudige workout, maar zoals je zult begrijpen kan je iedere stap helemaal naar wens gaan samenstellen. Zeker bij wat geavanceerdere workouts met veel verschillende stappen is het erg handig dat je op je horloge kunt zien wat je moet doen en dat je begeleidig krijgt of je nog presteert volgens de stap. Dit hoeft niet alleen op basis van snelheid te gaan, maar het kan ook op basis van cadans, hartslag enz. Het is ook mogelijk om de workouts op je telefoon aan te maken. Dat gaat eigenlijk op een heel vergelijkbare manier als via de computer. Een handige tip! Wanneer je in je schema meerdere herhaling moet doen kies dan eerst voor de optie 'voeg een herhaling toe'. De meeste mensen gaan namelijk eerst stap 1 instellen vervolgens stap 2 en dan willen ze dit een aantal keren herhalen, maar dat is dus niet de juiste manier :-)

Succes met je training!

Laatste wijziging: 26 Mar, 2020
Alle vermelde prijzen zijn inclusief 21% BTW

BetaalmogelijkhedenBetaalmogelijkhedenBetaalmogelijkhedenBetaalmogelijkhedenpaypal-40px