Voor 12.00 uur besteld, vandaag in huis*      Gratis verzenden vanaf € 100,-      Al 18 jaar dé specialist       6 echte winkels!   Webshop Webwinkel Keurmerk en klantbeoordelingen

gps.nl

banner_uit_productie

Bel ons: 088-0226900

De GPSMAP 60C, de meest allround GPS op dit moment?
Met dank aan Robert Elsinga.
 

Aan een echte GPS V fan hebben wij een GPSmap 60C ter beschikking gesteld om zijn visie op de GPSMap60 te horen. Hieronder zijn verhaal.

Copyright WayPoint Notter BV / Robert Elsinga.

Totdat de GPSMAP 60C uitkwam, verklaarde ik de GPS V tot meest allround GPS ontvanger van het moment. Hij was niet alleen geschikt als navigatiesysteem in de auto, maar je kon er ook rustig mee in de boot, vliegtuig of natuur navigeren. Hij had alleen wel een paar nadelen, namelijk het wat beperkte geheugen (er past maar ongeveer éénderde van Nederland in het geheugen) en de wat trage routeberekening. De GPSMAP 60C belooft beide nadelen te verhelpen.

Om met de specificaties te beginnen, wat zijn de verschillen?

De 60C heeft ruimte voor 2x zoveel waypoints (1000 stuks) als de V en ruimte voor ruim 3x zoveel trackpoints (10.000). Ook het geheugen is groter, 56Mb in plaats van 19Mb. Hierdoor past heel Nederland in het geheugen (gemeten met City Select 5). De basemap is ook anders, in plaats van de Atlantic Autoroute basemap krijg je bij de 60C de Recreational Routable Basemap Atlantic. Het lijkt erop dat de basemap van de 60C minder details laat zien dan die van de V, er zijn in elk geval minder straten te zien. Je hebt het grotere geheugen dus wel sneller nodig. Qua looptijd op batterijen ontlopen ze elkaar niet veel, al heeft de 60C daarvoor maar 2 penlights nodig in plaats van 4 bij de V. Je zou dus met dezelfde hoeveelheid batterijen met de 60C 2x zolang toe kunnen. Wat wel erg verschilt is het scherm: de 60C heeft geen 4 grijstinten monochroom scherm meer, maar een 256 kleuren TFT scherm. Het scherm is even groot, maar heeft een iets lagere resolutie, 240x160pixel ten opzichte van de 256x160 van de V. Ook de antenne verschilt, maar eigenlijk alleen in montage want beide zijn van het Quad Helix type: bij de V is hij draaibaar en afkoppelbaar, bij de 60C zit hij vast rechtop op de behuizing. Ook qua gewicht is er een verschil, de V weegt inclusief 4 NiMh 2000mAh accu's 287 gram, de 60C met 2 dezelfe accu's maar 215 gram. Het formaat van beide GPS ontvangers is vrijwel gelijk, wat de V meer heeft in de dikte, heeft de 60C meer in de lengte (door de vaste antenne).

En dan het gebruik.

Wat als eerste opvalt bij het aanzetten zijn twee dingen: de 60C maakt daarbij een melodieus geluidje en het scherm is in kleur. Om met het scherm te beginnen: dat is erg helder en scherp, zolang er voldoende licht aanwezig is (opvallend licht of via de backlight). In een wat minder lichtsterke omgeving is het scherm van de 60C wat fletser dan dat van de V. Niet abnormaal, omdat het hier om een kleurenscherm gaat. En de backlight is sterk genoeg om dit probleem effectief op te lossen, al gaat daardoor de levensduur van de batterijen wel omlaag. De weergave van de informatie op het scherm van de 60C is erg netjes. De City Select 5 kaarten tonen in kleur iets overzichtelijker dan in monochroom, al leiden al die kleuren ook meer af tijdens gebruik in de auto. Wat wel minder is, is dat er netto op het scherm van de 60C minder ruimte overblijft voor het tonen van kaarten. Niet alleen is het scherm vertikaal 15 pixels kleiner dan bij de V, ook is er bovenaan altijd een informatie balkje te zien met daarin de batterijaanduiding, ontvangststatus en dergelijke. En dat balkje neemt ook ruimte in. Je kunt wel weer ruimte winnen, door maar twee datavelden te tonen, maar datgaat ten koste van de informatie. Wat bij het gebruik weer wel prettig is, is het feit dat de 60C niet alleen piept maar ook korte melodietjes kan afspelen als aandachtsignaal. Een aantal specifieke gebeurtenissen heeft hun eigen (instelbare) signaal, waardoor je bijvoorbeeld nu echt hoort of je direct of pas over een paar kilometer moet afslaan.

Wat wel moest wennen is het gebruik in de hand. Bij de V in vertikale orientering zitten de toetsen bovenaan en kun je ze met de duim bedienen, terwijl je de V in de hand houdt. Bij de 60C zitten ze altijd onderaan en heb je of je andere hand nodig of moet je de 60C vrijwel helemaal onderaan beethouden om hem met één hand te bedienen (met alle risico's van laten vallen). Ten opzichte van de V is de bediening niet onhandiger, je kunt meer schermen instellen (o.a. kompas en snelweg) en makkelijk bladeren door het gebruik van de In/Out zoomtoetsen als Page Up/Down. Je bent hierdoor soms wel even onderweg voordat je een specifieke functie gevonden hebt trouwens, maar de zeer fraaie gekleurde pictogrammen in de menu's maken veel goed. Een klein minpuntje is overigens dat de toetsverlichting niet zo duidelijk is als bij de V, de onderste toetsen zijn niet al te goed verlicht.

Ook als navigatiesysteem kan de 60C prima dienst doen. Hij is ten opzichte van de GPS V ongeveer een factor 3 sneller, hij berekent bijvoorbeeld een route van 131 kilometer van Friesland naar Amstelveen in 20 seconden en daar heeft de V een hele minuut voor nodig. Dit komt tijdens het herberekenen van een route goed van pas, want daar telt vaak elke seconde. De afslag schermen zijn net zo duidelijk als bij de GPS V, hier biedt het kleurenscherm eigenlijk geen meerwaarde door de (bewuste) eenvoud van dit soort schermen. De 60c ondersteunt op dit moment nog geen Via routering, maar die ondersteuning kwam bij de V ook pas na een aantal firmware updates. Wat overigens wat onhandiger kan zijn is de vormfactor: doordat de V ook horizontaal te gebruiken is, past hij makkelijker op een dashboard van een auto dan de altijd vertikale 60C.

Ook in een ander opzicht is de 60C de GPS V qua snelheid de baas. Doordat alle communicatie via de (meegeleverde) USB kabel gebeurt, zijn tracks en waypoints geladen voordat je er erg in hebt. De V kan voor zijn hele tracklog geheugen nog wel 2 minuten tijd nodig hebben via de seriele kabel, de 60C is daar binnen een paar seconden via de USB kabel mee klaar. Ook het laden van kaarten is via de USB aansluiting een verademing, de 60C vult zijn hele geheugen in minder dan 10 minuten, waar de GPS V voor een 4x zo klein geheugen drie kwartier nodig heeft. Kaarten laden wordt zo iets dat je makkelijk tussendoor even kan doen, erg handig onderweg!

Een paar andere leukigheidjes aan de 60C: je kunt nu zelf een welkomstboodschap intypen (als identificatie bijvoorbeeld), je kunt nu (eindelijk!) onverharde wegen vermijden tijdens routeren, de time-outs van de backlight zijn beter instelbaar, als dataveld is nu de "glijhoek" beschikbaar en de 60C kent nu veel meer tijdzones (ook de onze). Voor de geocachers onder ons heeft de 60C ook nog een speciale geocache mode, waarin je caches in een eigen scherm kunt zoeken en als gevonden kunt markeren. Allemaal zaken die het gebruik in de praktijk makkelijker maken.

Conclusie

Ja, de GPSMAP 60C neemt wat mij betreft de plek in van de GPS V als meest allround GPS ontvanger. Hij is lichter, heeft een mooier scherm, meer mogelijkheden en doet ook qua robuustheid weinig onder voor de V. Hij heeft wat mij betreft op dit moment maar één nadeel: zijn prijs. Mijn GPS V voldoet nog prima (met al zijn beperkingen qua geheugen en snelheid) en werd geleverd inclusief routeerbare detailkaarten. Bij de 60C moet je zelf kaartmateriaal kopen en dat zou ik ook zeker doen. Want zonder City Select kaartmateriaal is de aanschaf van een 60C haast zonde van het geld, je haalt dan lang niet uit het apparaat wat er in zit. Had ik nog geen GPS V, dan hield ik de 60C zonder er ook maar een moment erbij na te hoeven denken. Maar twee geweldige GPS ontvangers... da's net wat overdreven. Alhoewel... =8-)

Laatste wijziging: 26 Feb, 2021
Alle vermelde prijzen zijn inclusief 21% BTW

BetaalmogelijkhedenBetaalmogelijkhedenBetaalmogelijkhedenBetaalmogelijkhedenpaypal-40px