balk01
Review GPSMAP62

 

Garmin dealer

Laatste wijziging: 23 Nov, 2016

Een nieuwe loot aan de GPSMAP-stamboom: de GPSMAP62

GPSMAP62-01

Er is geen enkel GPS-toestel dat door de gebruikers in de loop der jaren meer op handen gedragen is en wordt dan de Garmin GPSMAP60. En dat toestel krijgt nu een opvolger, in de vorm van de GPSMAP62.

Het Garmin GPSMAP60 type gaat al een flinke tijd mee: op 4 februari 2004 verkochten we de allereerste.  Een doorbraak: prachtig kleurenscherm en een geheugen van maar liefst 56 Mb! Dat was nog eens iets anders als die 'ouderwetse' eTrex Legend met zwart-wit scherm en 8Mb geheugen!

Geweldige verbetering

Toch hield hij het slechts twee jaar vol, de 60C: op 25 januari 2006 mochten we onze eerste klant blij maken met de opvolger: de 60Cx. Uiterlijk exact gelijk, maar met twee belangrijke verschillen: het 'vaste geheugen' had plaatsgemaakt voor micro-SD kaartslot en was daarmee vrijwel oneindig uitbreidbaar geworden. Maar bovendien: de SiRFstar-III chipset deed z'n intrede, met een geweldige verbetering van de ontvangst tot gevolg.

En die is tot de dag van vandaag leverbaar. En bovendien nog steeds een 'state of the art' toestel! Al 5 jaar lang d gps-topper. En dat terwijl de fabrikanten van autonavigatiesystemen uitgaan van een 'product life cycle' van minder dan een jaar. Met andere woorden: het type dat je nu koopt heeft binnen een jaar een opvolger met weer nieuwe toeters en bellen. Schijnbaar heeft de consument dat nodig…

Te koop

Maar waarom eigenlijk? Die eerste 60C werd verkocht aan Frans Goddijn uit uit Arnhem. Dat toestel heeft hij verkocht aan een kennis (die er nog steeds mee loopt), om begin 2006 weer n van de eersten te zijn met de nieuwe 60CSx. Voorzien van City Navigator en topokaarten gebruikt hij 'm nog steeds, ondermeer om de locaties van z'n reisfoto's mee vast te leggen. Zie ook z'n prachtige site www.kostverlorenvaart.nl . Tussendoor kwam er ook nog een Colorado bij en om 'volstrekt onduidelijke redenen' staat de CSx nu te koop (…)

Zulks ter illustratie dat zo'n toestel jren mee kan gaan (en vaak zelfs meerdere baasjes heeft). Zowel qua mogelijkheden als fysiek is het een ijzersterk ding. Mag ook wel, wat die jongens kostten toentertijd meer dan 700 euro! Een nieuwe 60CSx 'doet' vandaag de dag € 265,- (de 62s ruim honderd meer).

Best wel irritant

Als we de 60CSx zo bejubelen, waarom dan toch een opvolger, wat is er nog te verbeteren?

Terechte vraag. Met een duidelijk antwoord: de snelheid van de schermopbouw houdt het detailniveau van de nieuwste kaarten niet meer bij. Iemand die nu werkt met de 60 in combinatie met de 1: 10.000 OnRoute topografische wandelkaart Nederland zal het herkennen: het in- en uitzoomen en het scrollen over de kaart vraagt om geduld. Zelfs met de 'light' versie van de kaart heeft het toestel telkens een seconde of zes nodig om de kaart op te bouwen. En da's 'best wel irritant'.  Voor ons als WayPoint is dat met kop en schouders de belangrijkste verbetering: de 62 is grafisch vl sneller. Dit is ook te zien in onderstaand filmpje.

Op kleine afstand gevolgd door vernieuwing nummer twee: de omgang met 3D. Steeds vaker hebben kaarten ook 3D informatie. Zodat je bijvoorbeeld tevoren kunt zien dat je een flinke klim tegemoet gaat. In Nederland misschien niet zo spannend, in de Alpen zeker wel. Dat is een nieuwe techniek, waar de 60 nog niet over beschikt.
 

GPSMAP62-02

Filmpje

Hier volgt een filmpje over het verschil in snelheid tussen de GPSMAP 60 en GPSMAP 62:

 

Dat heeft niets met mieren te maken

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor 'paperless geocachen'. Ook een nieuwe feature. En niet onbelangrijk: je gaat ergens op vakantie en weet helemaal niet of je daar wel wilt gaan cachen. En gaat dus zeker niet 100 pagina's uitprinten 'voor het geval dat'. Maar met de 62 is het kinderspel om al die cachegegevens vanuit internet rechtstreeks naar je toestel te laden. Je gaat dus meer plezier van het apparaat hebben. Ook nieuw is de draadloze ANT-techniek (alleen 62 s en st). Dat heeft niets met mieren te maken, maar daarmee kun je bijvoorbeeld een hartslagmeter koppelen, of routes draadloos met een ander toestel uitwisselen. Erg handig is het werken met 'profielen', waarmee je voor elke toepassing de instellingen van routering, kaartkeuze, datavelden etc. in n keer kunt veranderen. En tot slot noemen we de mogelijkheid om via het optionele Garmin BirdsEye luchtfoto's van de hele wereld in het toestel te zetten, en het feit dat je ook zelfgescande kaarten kunt laden.

Komen deze opties allemaal bekend voor? Dat kan kloppen. Want al die zaken zijn ook mogelijk met de al iets langer bestaande Dakota en Oregon serie. Functioneel zijn ze dan ook onderling vrijwel gelijk. En ds doet zich dan de vraag voor: wanneer kies je voor de ene, wanneer voor de andere?

Lastige keuze

De keuze tussen een Oregon/Dakota enerzijds en de GPSMAP62 anderzijds is best een lastige (hieronder noemen we de 'Oregon versus de '62'). Niet voor de mensen die nu de GPSMAP60 gebruiken: die zullen beslist meestal voor de 62 gaan. En dat heeft een reden.

HET verschil tussen beide toestellen is dat de Oregon een touchscreen heeft, terwijl de 62 met knoppen bediend moet worden. Het touchscreen komt het bedieningsgemak beslist zeer ten goede; vooral ook als je op het toestel veel met de kaart werkt; je kunt de kaart immers gewoon met je vinger verschuiven en hebt hem daarmee bijna letterlijk 'in de hand'.

Maar een touchscreen heeft ook een keerzijde: het is slechter afleesbaar in zonlicht. Hoe slecht is slecht? Dat is persoonlijk. Als je uitgaat van de gemiddelde mobiele telefoon dan is de Oregon heel prima. Ben je echter de GPSMAP60 gewend, dan zal de Oregon vermoedelijk tegenvallen.

oregon_01

 


Eigenlijk gaat het ook niet eens om het zonlicht: de afleesbaarheid in direct zonlicht is, ook bij de Oregon, uitstekend. Niet voor niets is het een zogenaamd 'transreflectief' scherm.

 


Het 'probleem' ontstaat vooral in halfschaduw. Als er weinig licht op het scherm valt, maar de omgeving wl licht is. Dat is goed zichtbaar als je het toestel echt tegen de zon in houdt, maar da's een beetje onzin, want dat doe je in de praktijk niet.

 

 

oregon_02

oregon_03

 


Staand onder een boom op het scherm kijkend kan echter een vergelijkbaar effect ontstaan:

Door de 'glans' op het scherm zie je door de bomen het bos niet meer.

 


Doe je op dat moment echter een flinke krachtinspanning… in de vorm van het een hl klein beetje kantelen van het toestel, dan is er echter feitelijk niets meer aan de hand.

ALLEEN: het zal ook afhangen van de toepassing. Dat kantelen doe je makkelijk als je het toestel in de hand hebt. Ergo: als de primaire toepassing 'wandelen' is dan is dat prima te doen.

 

oregon_04

Dan rij je de sloot in

Gaat het toestel echter ook regelmatig op de fiets, dan is dat anders. Hij heeft dan immers een vaste plek op het stuur en als je dat tijdens het rijden kantelt dan rij je de sloot is. Tuurlijk: je kunt je hoofd wel verplaatsen en dan goed aflezen, maar in volle vaart op de mountainbike is dat niet altijd wat je wilt…

De 62 doet het op dat punt dus duidelijk beter, en is eigenlijk in alle omstandigheden uitstekend afleesbaar; zoals hieronder te zien is.

GPSMAP62-03

Al met al: de keuze tussen touchscreen danwel bediening met knoppen is een persoonlijke keuze, die je het best kunt bepalen met de toestellen daadwerkelijk in handen (kom langs in n van onze vestigingen en dat is geen enkel probleem).

Maar er zijn nog meer keuzes te maken…

Maar met de keuze voor de een of de ander ben je er nog niet. Want er valt nog meer te kiezen: De GPSMAP62 is er in drie soorten: de GPSMAP62, de GPSMAP62s en de GPSMAP62st. En het prijsverschil tussen de goedkoopste en duurste is meer dan 150 euro. Waar zit 'm dat in?

  • De 's'

De S staat voor 'sensors'. Dat zijn er altijd twee: een digitaal (3D) kompas en een barometrische hoogtemeter. Het digitaal kompas is vooral van belang bij het wandelen, de hoogtemeter vooral in de bergen.

Bovendien hebben alleen de 's' en de 'st' een uitbreidbaar geheugen en de mogelijkheid tot draadloze koppeling en overdracht. Is niet iets dat je meteen nodig hebt, maar maakt je toestel wl toekomstvaster, en dat is niet onbelangrijk.

  • De 'st'

De T staat voor 'topografisch'. En dat is een 1 op 100.000 topografische kaart van  bijna heel Europa. Verwacht daar geen wonderen van. Voor wandelen in Nederland heb je beslist veel meer aan de OnRoute Topografische Wandelkaart. En die is bij gelijktijdige aanschaf met het toestel bij WayPoint ook nog eens heel betaalbaar: € 49,-  in plaats van € 89,-

En ga je op vakantie telkens naar hetzelfde land, dan zul je ook van dat land maximaal detail willen aanschaffen.

Echter: ga je geregeld naar een ander land en zou je van al die landen de topo detailkaarten aanschaffen dan is je vakantiebudget snel uitgeput vrezen we. En op dat moment adviseren we inderdaad voor de '62st' te kiezen. Dan heb je voor relatief weinig geld in ieder geval overal een goede basis. Let op: de '62st' kan met zijn ingebouwde topo-kaart geen routes berekenen. Gaat het om recreatief fietsen in Nederland: kies dan de OnRoute fietskaart. Gaat het om lange-afstandsfietsen kijk dan naar de OnRoute motorkaart of CityNavigator NT Europa.

Maritiem broertje

GPSMAP62-04

En om het verhaal dan helemaal compleet te maken: de GPSMAP62 heeft ook een maritiem broertje: de GPSMAP78. Daar is geen 't' versie van, maar inhoudelijk zijn de 62 en de 78 vrijwel identiek. Het grote verschil zit in de behuizing:  beide types hebben een uitstekende antenne. Bij de 62 niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk. Bij de 78 is die ruimte 'dichtgemaakt'. En in die ruimte (rechts van de antenne) zit een drijflichaam. En inderdaad: in tegenstelling tot de rest: de GPSMAP78-serie blijft drijven! (nadeel: vooralsnog is er gn fietssteun voor..)

GPSMAP78-01

Vroeger bestond er een soortgelijk onderscheid, maar dan tussen de GPSMAP60 en de GPSMAP76. De 76 werd veel minder verkocht, ook al omdat velen het een wat 'lompe kast' vonden. Ook de 78 oogt een stuk groter, maar ziet er toch wel heel strak uit. Ergnomisch is hij zelfs eigenlijk beter: de knopen bven het scherm liggen, letterlijk, meer onder handbereik dan eronder, zoals bij de 60 en 62. Maar ook dat is een persoonlijke mening.

Al met al….

De GPSMAP62 is een welkome aanvulling in het Garmin-assortiment. Maar het gaat de keuze er niet eenvoudiger op maken. Meer dan ooit wordt de keuze niet bepaald door wat het toestel kan, maar door persoonlijke voorkeur in combinatie met persoonlijke toepassing. Ons advies: laat je door bovenstaande flink in verwarring brengen en kom langs in de winkel om het dilemma te onrafelen. Want om een goede keuze te maken moet je die apparaten eigenlijk zelf in handen hebben gehad….
 


Alle vermelde prijzen zijn inclusief 21% BTW