balk01
Review GPS V

 

Garmin dealer

Laatste wijziging: 23 Nov, 2016

GPS V REVIEW

De GPS-technologie voor consumenten gaat steeds verder vooruit met de introductie van de Garmin GPS-V, 12-kanaals parallelle GPS ontvanger. Dit produkt introduceert automatische positie-naar-adres navigatie en WAAS in een kleine handheld GPS, die qua grootte en capaciteit gelijk is aan de GPSIII+.

Het gemak van een route die voor je wordt gemaakt, maakt de GPS V heel wat meer waard dan een apparaat die alleen weet waar je je bevindt.

Met automatische navigatie kan een gebruiker een adres, waypoint of bestemming ingegeven en de GPS-V zal een route berekenen en instructies geven van punt naar punt tijdens de route. De GPS geeft een bewegende cursor op een bewegende kaart, die jouw positie laat zien op de interne kaart van de GPS. Wanneer een waypoint nadert, gaat de kaart over in een track-up positie om zo het beeld van het waypoint duidelijk te maken. Voor het waypoint worden twee waarschuwingssignalen gegeven.

De GPS-V wordt geleverd met 'CitySelect' (dat bevat een versie van de NavTech kaarten). Deze software is gelijk aan die van de 'CityNavigator' software die geleverd wordt bij de StreetPilot III. CitySelect heeft dezelfde excellente (maar niet perfecte) kaarten, maar de route-informatie is wat aangepast in verband met de mindere processorkracht van de GPS-V. De CitySelect gebruiker kan een van de regio's vrij unlocken, voor de overige moet dan extra betaald worden. Bij de huidige GPS V deluxe wordt de unlockcode voor heel Europa meegeleverd. Het geheugen van de GPS-V is ongeveer 19 MB. Het geheugen is niet uit te breiden. De GPS-V accepteert geen geheugenmodules.

Met deze 19 MB kan ongeveer een derde van Nederland of de helft van Belgie (bijvoorbeeld het Vlaams-talig deel) geladen worden. De geladen delen van de kaart hoeven niet aangrenzend te zijn. De GPS-V kan ook geladen worden met kaarten van elke door Garmin aangeboden consumenten-kaarten zoals de MetroGuide BeNeLux, Roads & Recreations of de Worldmap maar kan hier geen routes mee berekenen. De GPS-V bevat standaard al een basiskaart van Europa, Afrika en het midden-oosten. De GPS-V kan automatisch navigeren op zowel de basiskaart als met behulp van geladen CitySelect. De GPS-V kan dus een route van Groningen naar Parijs genereren wanneer de gedetailleerde kaarten van Groningen en omgeving Parijs geladen zijn. De GPS-V zal de CitySelect kaart gebruiken aan het begin en aan het eind van de route en de basiskaart voor de tussenliggende stukken. Daardoor is het niet nodig om gedetailleerde kaarten te laden van de stukken waarbij toch op de snelweg of N-wegen gereden wordt.

NB: Deze review is gebaseerd op versie 2.02 en op de CitySelect Europa kaarten.

Vanaf versie 2.04 kan de GPS V ook op de nederlandse taal gezet worden.

Het versienummer van de systeemsoftware kunt u opzoeken door te drukken op MENU, MENU, SETUP, MENU. Een andere methode om het versienummer te krijgen is te drukken op ON+ENTER. Dit geeft ook de diagnostics-pagina. Door een aantal keer op QUIT te drukken, verschijnen er aanvullende diagnostics-pagina's. ON+PAGE schoont de alamanak op, en ON+MENU verwijdert alle bewaarde GPS kalibratie en waypoint informatie! Doe dit dus alleen waneer je weet wat je doet!

TRACKLOGS: De tracklog capaciteit is 3000 trackpoints met 10 bewaarde tracks van ieder 250 trackpoints. De Auto tracklog resolutie kan worden gezet op Hoogst, Hoog, Medium, Laag of Laagst. In de manual tracklog stand kunnen we kiezen uit points (broodkruimeltjes) per afstand of per tijdseenheid. De eenheden kunnen we dan weer aanpassen naar de lengte of duur van de track.

In de hoogste stand zijn de tracklogs even gedetailleerd als in elke Garmin GPS.

De GPS V is naast de automatische routeplanner een volwaardige handheld GPS. De meeste functies van de GPS III + zijn behouden. Hierdoor is dit apparaat zeer geschikt voor Geocaching. Over de weg wordt je zo dicht mogelijk bij de cache gebracht, vervolgens ga je door het veld verder. De GPS V heeft geen enkel probleem om, na enkele minuten zoeken bij goed zicht, een referentie punt tot binnen 3 meter vast te stellen.

HOE GOED ZIJN DE KAARTEN?

Een van de eerste dingen die je op zal vallen wanneer je naar de kaart kijkt, is de hogere resolutie van het GPS-V scherm in vergelijking met die van de GPS-III+ en anderen. De CitySelect kaart is duidelijk verbeterd ten opzichte van de voorgaande kaarten, maar je zult nog steeds fouten en verzuimen vinden in bepaalde gebieden. Het kaartmateriaal is afkomstig van NavTech, een vooraanstaande leverancier van kaartmateriaal. Dezelfde kaarten worden ook gebruikt in de auto-navigatiesystemen van VDO Dayton, Blaupunkt of Becker.

Over het geheel gezien vinden we de CitySelect kaarten erg goed, ik denk dat het moeilijk is om betere kaarten te vinden. De routes die de GPSV met de CitySelect kaart/data genereerd zijn heel vaak de routes zoals je ze zelf ook zou rijden. Wanneer je niet 'blind' de instructies wilt volgen,  kun je afwijken van de gekozen route en de GPS-V zal automatisch een nieuwe route berekenen. Een enkele keer merkten we dat de GPS soms vreemde omwegen nam, maar dit kwam slechts af en toe voor.

DE GPS-V ONTVANGER

De nieuwe GPS-V ontvanger is gelijk aan een GPS-III+ ontvanger met enkele belangrijke nieuwe features, maar ook zijn enkele GPS-III features verdwenen. Alle GPS-III accessoires zijn te gebruiken  met de GPS-V. De GPS-V is verbeterd met meer geheugen (totaal 19 MB), WAAS, een hogere resolutie scherm, eeuwigdurende kalender, jaag/vis voorspeller (zinvol?). Het heeft ook een 'breakout' type spel voor wanneer je genoeg hebt van GPS en een benzineverbruik calculator. De GPS-V heeft een alarm pieper voor alarm, berichten en waypoint-waarschuwingen. Het extra geheugen van de GPS-V is intern en vast, in tegenstelling tot een verwisselbare cartridge van bijvoorbeeld de SPIII. De GPS-V wordt geleverd met een datakabel om kaarten te laden en firmware te updaten, 12V voedingskabel en een automotive mount. Verder zit Metroguide CitySelect CD in het pakket samen met een unlock-code voor 1 regio.

Er zijn een aantal nieuwe menus in de GPS-V om de adres-naar-adres features te ondersteunen, maar voor de features die gelijk zijn aan die van de GPS-III+ zijn de menus hetzelfde gebleven. Met de GPS-V kun je de gebruikelijke GPSIII+ route/waypoint/track management gebruiken (inclusief TrackBack en MARK), en daarbij kan de automatische adres-naar-adres navigatie routes berekenen binnen de GPS-V zelf.

SOFTWARE COMPABILITEIT:

Zoals bij vele andere Garmin modellen, kan bijvoorbeeld G7ToWin en EasyGPS gebruikt worden om waypoints te up- of downloaden of te archiveren. G7ToWin kan ook schermafdrukken van het GPS-V scherm maken. Ook Ozi Explorer is helemaal compatible met de GPS-V voor wat betreft up-/downloaden, bewerken en archiveren van data.

FEATURES:

Andere nieuwe mogelijkheden van de GPS-V zijn een 'pop-up' scherm die een vergroot plaatje van de komende kruising toont met een pijl die aangeeft waar je moet afslaan en een PIEP om je te waarschuwen voor de naderende afslag.

De pop-up grafische weergave van waypoints is echt goed gedaan. Een goede schaal-keuze en een uiterst duidelijke pointer die de richting aangeeft op de wegen, heeft me nooit in twijfel doen staan. Dit is bijzonder van belang bij het rijden van een route en het is erg goed.

Proximity waypoints worden ook ondersteund door het PIEP alarm. De proximity waypoints worden op het water gebruikt voor het aangeven van wrakken en obstakels onder water. Wanneer je in de buurt van een dergelijk "gevaarlijk" waypoint komt, dan krijg je een alarm. Je kunt deze waypoints op de weg bijvoorbeeld gebruiken voor het markeren van flitspalen wanneer je binnen de ingestelde straal van het waypoint komt dan krijg je een waarschuwing. Je kunt dan even je snelheid controleren.

In de normale mode van de GPS-V gaan alkaline batterijen ongeveer 20 uur mee, uitgaande van 90ma stroomverbruik. Een 'Batterij Save' mode  die iedere 5 seconden vernieuwt in plaats van elke seconde is bedoeld om de batterijen 30% langer te laten werken. Wanneer de backlight op de helderste stand is gezet, trekt het apparaat 175ma (ongeveer 10 uur). In de 'binnenshuis'-mode trekt het apparaat slechts 58ma. Alleen waar is de batterij informatie gebleven? Ik gebruik altijd NiMH en op mijn  III+ wijs ik twee van de zes velden aan om de tijd op te nemen vanaf de laatste wisseling van de batterijen en batterij voltage. Tijd verstreken sinds het wisselen van de batterijen bestaat nog steeds op de GPSV, maar is weggestopt onder een setup scherm, en voltage heb ik niet kunnen vinden. Ook is NiMH niet als type accu in te stellen. NiCad is verdwenen en Lithium is er voor in de plaats gekomen. Met ingang van versie 2.05 kan de GPS V wel op NiMH ingesteld worden.

De methode om waypoints of andere tekst in te geven is sterk verbeterd in vergelijking met de III+ en ook beter dan de Streetpilot III.  Je moet karakters selecteren door rond te sturen door een 2-dimensionaal rooster van karakters. Meestal is het karakter die je wenst 5 of minder toetsaanslagen verder. Het is niet zoveel sneller dan je zou denken, maar wel minder frustrerend. En wanneer je een waypoint zoekt, wordt de dichtstbijzijnde match van de substring die je al hebt ingegetoetst  getoond, zodat je kunt stoppen met typen en kunt scrollen naar de juiste keuze.

AUTOMATISCHE ROUTE GENERATIE

De GPS-V heeft, als eerste kleine handheld GPS ontvanger, de mogelijkheid automatisch een route te genereren van je huidige positie naar een ander punt. De bestemming kan zijn: een adres, waypoint, wegkruising, stad, afslag snelweg, bezienswaardigheid van de interne lijst of recent gevonden plaatsen. Elke automatisch gegenereerde route kan bewaard worden via het Turn-by-Turn scherm.

Het is mogelijk om op de GPS-V zelf een route te genereren vanaf elke bestemming anders dan je huidige locatie, wanneer je in de Simulator Mode zit en de Nieuwe Locatie feature gebruikt van het Satelliet scherm. Routes kunnen ook vanuit MapSource gegenereerd worden en worden geupload in het apparaat. Hoewel, wanneer Off Road Recalculation op ON staat, zal de GPS-V onmiddellijk een nieuwe route berekenen vanuit de huidige positie. Wanneer deze feature op OFF gezet is, wordt de route bewaard in de GPS, zodat je de handmatig geplande route kunt volgen en de 'pop-up'-begeleidingsschermen krijgt.

Wanneer CitySelect wordt gebruikt, zijn de routes bijna altijd 'zeer goed' en van dezelfde kwaliteit als die van de StreetPilot III met de data van de CityNavigator. (NB: met 'zeer goed' bedoelen we dat de route dezelfde is die we zelf zouden hebben gekozen, of dat de route (bijna) net zo goed is als degene die we zouden hebben gekozen, of dat de route efficient was, direkt en zonder problemen, maar niet dezelfde die iemand zou hebben gekozen die bekend is in het gebied).

Meerdere keren werd er een route voorgesteld, die beter was dan de route die ik zelf al jaren reed. De herberekeningdfunctie is nuttig wanneer road lock is aangezet. Wanneer de GPSV je een weg voorstelt die je niet wilt, ga dan gewoon de andere kant op. Meestal bemerkt het apparaat dit al na een honderd meter en gaat herberekenen. Eerst zal het voorstellen om te keren, maar snel daarna komt er een nieuwe route.

HOE MAAK JE EEN ROUTE OP DE GPS-V?

A. De ON ROAD mode van gebruik.

Het proces begint met het indrukken  van de FIND knop op de voorkant van de GPS-V. FIND kun je ook selecteren uit het hoofdmenu. Dan zul je dit scherm zien:

ADRES+ENTER selecteren geeft:  Daarna een adres ingeven geeft;

(Plaatjes zie scherm afdrukken)

Behalve het ingeven van een adres, kun je ook selecteren uit Bezienswaardigheden, Kruisingen, Waypoints, Steden, Afslag snelwegen en Recent gevonden plaatsen.

(Plaatjes zie scherm afdrukken)

Route noten:

    1. De Turn schermen 'poppen op' wanneer een waypoint nadert en ze gaan weer terug naar het normale scherm wanneer je het waypoint voorbij bent.

    2. De gebruiker kan kiezen uit 'NORTH UP'  of 'TRACK UP' voor de basiskaart, maar de 'pop-up'-schermen zijn altijd TRACK UP.

    3. Wanneer je de aangegeven richting niet volgt, zal de GPS-V automatisch een nieuwe route berekenen zodra hij merkt dat je 'OFF ROUTE' bent.

    4. Wanneer je stopt, bijvoorbeeld bij een restaurant, en je komt terug en zet de GPS-V opnieuw aan, dan zal hij automatisch opnieuw berekenen en je de rest van de route begeleiden.

    5. 'Road Routing' is default. Wanneer je de GPS-V wilt gebruiken voor een trektocht, dan moet je OFF ROAD selecteren in MAP SETUP (ga naar het MAP scherm en druk op MENU, op MAP en ze LOCK ON ROAD op OFF), want anders zal de GPS-V proberen je van waypoint naar waypoint te navigeren door de dichtsbijzijnde straten te gebruiken. Ook moet je OFF ROAD selecteren in ROUTE PREFERENCES in de ROUTING SETUP tab in het MAP SETUP scherm.

    6. 'Snellere tijd' leek me altijd betere automatisch gegeneerde routes te geven dan de 'Kortere afstand' optie.

B. De OFF ROAD mode van gebruik.

Je moet de OFF ROAD mode selecteren. Deze mode is bedoeld voor trektochten. In deze mode worden de routes niet 'gelocked' op de wegen en de kompas-pagina wordt dezelfde dan die in de GPS-IIIPlus en andere Garmin GPS-apparaten voor algemeen gebruik.

VERSCHILLEN TUSSEN DE GPS-V en de GPSIIIPlus?

    1. Scherm heeft een hogere resolutie. De betere resolutie van het display (in vergelijking met de III+) is veel prettiger. Op de kaart zijn de straatnamen, vooral wanneer ze niet recht vertikaal of horizontaal getoond worden, beter leesbaar. Andere schermen zijn hierdoor mooier en vloeiender.

    2. Het nieuwe, minder groene, backlight maakte de leesbaarheid bij nacht beter. Het kan ook zijn dat het komt door de fijnere resolutie of andere karakteristieken van het display. In ieder geval is het GPS V scherm 's nachts goed af te lezen.

    3. Automatische adres-naar-adres navigatie is mogelijk met de basiskaart, CitySelect of Nieuwe MetroGuide kaarten.

    4. Er is geen formele TRIP COMPUTER scherm, maar je kunt via het KOMPAS scherm toegang krijgen tot alle variabelen.

    5. DE GPS-V is geschikt voor WAAS.

    6. De GPS-V heeft een audio PIEP voor alarmen, berichten en route waarschuwingen.

    7. De GPS-V 'times out to operation' en het is niet nodig op de ENTER-toets te drukken om operationeel te worden.

    8. De GPS-V heeft een keuze voor alkaline en Lithium batterijen (vraag ons niet waarom ze NiCad weggehaals hebben en Lithium toegevoegd in plaats van NiMH!). De batterijspanning hebben we echter niet meer teruggevonden.

    9. De GPS-V heeft een Alarm voor een proximity (naderend, gevaarlijk) waypoint (met een aparte waypoint lijst). Leuk voor het aangeven van flitspalen.

    10. De GPS-V heeft waypoint middeling verborgen maar is in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Vista wel aanwezig!. Ga naar het Positie scherm en druk op MENU, kies Average Location.

    11. De GPS-V heeft een 'road-lock' (cursor blijft altijd op de weg, zelfs wanneer de kaart en de huidige positie iets verschillen).

    12. De GPS-V heeft 'route rubberbanding to roads' (routes, gegenereerd door adres-naar-adres navigatie blijven op de wegen in plaats van dat ze een rechte lijn trekken tussen waypoints).

    13. De GPS-V heeft de mogelijkheid van automatische of gevraagde off route herberekening.

    14. De GPS-V heeft een oppervlakte berekening feature, maar je moet er wel naar op zoek. Om het te gebruiken moet je a) de tracklog verwijderen, b) om een bepaald gebied wandelen, c) naar TRACKLOGS in het hoofdmenu gaan en d) de hele tracklog opslaan. Wanneer je dat doet, zie je een scherm waarbij het hele gebied is begrensd door de track. Je kunt ook een van de bewaarde tracks selecteren en zo het gebied vinden. Daar vind je ook de TRACKBACK feature.

MAPSOURCE CITY SELECT KAARTEN:

Garmin's MapSource CitySelect kaarten zijn electronische kaarten van hoge kwaliteit, die gebruik maken van NavTech's kaart data. NavTech heeft de beste GPS/electronische kaarten die we kennen. CityNavigator (SPIII) en CitySelect kaarten hebben vrijwel identieke kaarten en performance. Citynavigator is ontworpen voor de StreetPilot III en CitySelect voor de GPS-V. Eerlijk gezegd hebben we geen verschil kunnen ontdekken.

De "oude" MetroGuide kaarten kunnen ook gebruikt worden voor de GPS-V er kunnen echter geen routes mee berekend worden. De CitySelect kaart  heeft een uitgebreide Points of Interests lijst met restaurants, tankstations, ziekenhuizen, postkantoren, hotels, ontspanning, winkels, eerste hulp en vervoer. We kunnen zeggen dat over het algemeen de POI data nauwkeurig gepositioneerd zijn, maar er zijn ook POI data die uitblinken door hun afwezigheid. Toch zijn er erg veel, en we vinden ze ook heel nuttig, vooral in onbekende gebieden.

De nieuwe City Select cd's zijn meer up to date dan de oude MetroGuide en Roads & Recreation kaarten. MapSource 4.03 of nieuwer heeft de mogelijkheid je voortgang op een laptop te volgen wanneer de met de datakabel aan je GPS verbonden is. NB: MapSource 4.06 is een vrij te verkrijgen update van de Garmin website voor kopers van een willekeurig MapSource product. MapSource MetroGuide zal niet werken op MAC computers zonder emulator, en zelfs met emulator kunnen er problemen optreden.

MetroGuide was ontworpen om kaarten te kunnen uploaden naar de GPS-V en andere Garmin GPS producten. Wanneer versie 4.03 wordt gebruikt, hebben MapSource systemen de mogelijkheid om: routes, tracks en waypoints naar de GPS te up- en downloaden, laten de gebruiker automatisch een route genereren en uploaden, kaarten kunnen geprint worden, waypoints en routes kunnen automatisch op de kaart ingegeven worden om later naar de GPS te uploaden, en laat bewerken van waypoints toe zowel op de kaart als in de tekst. Ook zijn er vele bugs opgelost.

WAT IS ONZE ALGEMENE OPINIE OVER DE GPS-V?

De GPS-V is verreweg de goedkoopste adres-naar-adres GPS ontvanger die er is. Het is ook de enige echte 'handheld' apparaat die dat kan. Andere oplossingen zoals de StreetPilot III, en verschillende palm computer producten, hebben grotere (en optioneel kleuren) schermen voor hogere prijzen. Vergeleken met welke andere beschikbare systemen dan ook, is de GPS-V een apparaat voor algemeen gebruik, zowel voor zwerftochten als op de snelweg. De 'ON ROAD' optie geeft goede begeleiding op de wegen met gespecialiseerde schermen. De 'OFF ROAD" optie geeft het standaard GARMIN ronde kompas display die we het liefst gebruiken bij zwerftochten en andere GPS-V features maken het apparaat heel geschikt voor zowel zwerftochten als gebruik op de weg. We vragen ons af of de GPS V nu een outdoor GPS is met route berekenings capaciteiten of een automatische route navigator met outdoor capaciteiten. Voor beide toepassingen is het namelijk uitstekend geschikt.

Door zijn afmetingen en de uitgebreide mogelijkheden vinden we de GPS V ook uitermate geschikt voor het gebruik op een motor. Motorrijders rijden meestal uit hobby, en zijn dan op zoek naar de mooiste routes. Navigatiesystemen zijn helaas nog niet in staat om die te berekenen. We kunnen wel een heel eind komen door bij de opties voor routeberekening aan te geven dat we zo min mogelijk snelwegen willen rijden. Eventueel kunnen we ook aangeven dat we op een fiets rijden. De GPS geeft dan mooie routes. Toch rijden we vaak motor vanwege het gevoel van vrijheid en dan bepalen we zelf graag waar we langs rijden. Met de OFF ROAD mode van de GPS V zijn we daar prima toe in staat en kunnen ook nog goed in de gaten houden waar en hoe we rijden. Vrijwel alle eigenschappen waarom de GPS III+ zo geliefd was onder motorrijders zijn nog aanwezig. Daarnaast heeft de GPS V de mogelijkheid om wanneer we toch een keer via de snelste of kortste route naar een bestemming willen deze op een meer dan bevredigende manier te berekenen. Voor het gebruik op een motor zal de GPS V de Vista als tussenpaus wel verdringen van de eerste plaats. De Vista heeft een bediening die bedoeld is voor handheld gebruik en het display kan alleen maar vertikaal worden gebruikt.

De meegeleverde automotive houder voldoet prima in de meeste auto's, maar voor het gebruik op een motorfiets adviseren wij toch de houder van Touratech of RAM mount.

We vonden de tijd dat de batterijen mee gingen heel redelijk, maar wel veel minder (op een AA cel basis) dan apparaten die minder kunnen zoals bijvoorbeeld de Legend of Vista. We denken dat de automatische route mogelijkheden meer computer kracht vergen dan apparaten zonder deze mogelijkheid. We vonden de GPS-V even robuust als de GPS-IIIPlus en hij is waterproof tot IPX-7. Sommigen zijn bang voor de stevigheid van de draaibare antenne. Wij niet. Alles is uiteindelijk kapot te maken, maar de GPS-V antenne is stevig en we hebben nog nooit problemen gehad met de andere GPS ontvangers die op dezelfde manier ontworpen zijn.

Wij vinden het prettig dat de GPS-V het scherm zowel verticaal als horizontaal kan hebben door op de PAGE toets te drukken. Wij gebruikten het scherm horizontaal in de auto en op de motor en verticaal wanneer we wandelden. Over het algemeen vinden we de GPS-V een zeer goed apparaat en Garmin heeft geen features weggelaten die beperkend zouden zijn voor de wandelaar of motorrijder.

Het is niet nodig de handleiding uitgebreid te lezen om nuttige functies uit het apparaat zelf te krijgen. Het toestel en de menu's werken behoorlijk intuitief. Wanneer u CitySelect kaart data heeft geladen moeten de route functies worden ingesteld en daar heeft u slechts een klein beetje kaart- en Garmin-ervaring voor nodig. Ik ben een tijdje bezig geweest om nieuwe features te vinden (het was me niet duidelijk dat de lock on road functie een kaart setup functie was), meestal kon ik dingen vrij gemakkelijk vinden, en de interface doet meestal wat ik verwachtte.

In de "track up" mode waarin 'boven' de richting is waar je naar toe gaat, plaatst het systeem je huidige locatie laag in het scherm, zodat er meer pixels gebruikt worden om te laten zien waar je heen gaat dan waar je geweest bent. Met de "North up" mode mode wordt een groot deel van het scherm onnodig verbruikt met dat wat al geweest is. Met de GPSV die de route voor je uitzoekt vind ik de switch van de waypoint pop-ups (altijd track-up) naar de kaart met "north up" soms verwarrend en het 'track-up' display lijkt dan beter.

WAT VINDEN WE MINDER GESLAAGD VAN DE GPS-V?

Er is niet veel te klagen over de GPS-V.
Het heeft een heleboel functionaliteit in een klein omhulsel.

Maar:

  1. We hadden graag een losse geheugen module voor kaarten gehad.
  2. Voor begeleiding in de auto misten we de stembegeleiding van de StreetPilot III (wat zijn we snel verwend!)
  3. Het geluidsignaal zit in het toestel en er is geen externe aansluiting zodat we er bijvoorbeeld een headset op kunnen zetten voor het gebruik op een motor.
  4. De GPS V is wat trager dan de StreetPilot III en daardoor twijfel je nog wel eens of je een toets goed hebt ingedrukt.
  5. Een waypoint verwijderen kost veel toetsaanslagen.


Alle vermelde prijzen zijn inclusief 21% BTW