Voor 12.00 uur besteld, vandaag in huis*      Gratis verzenden vanaf € 100,-      Al 18 jaar dé specialist       7 echte winkels!   Webshop Webwinkel Keurmerk en klantbeoordelingen

gps.nl

banner_uit_productie

Bel ons: 088-0226900

Review Nuvi 510 op de motor    mrt-2009 (werk in uitvoering)

Navigatie op de motor
Steeds meer motorrijders kiezen voor een navigatiesysteem voor op de motor en inmiddels zijn de voordelen wel overduidelijk. Het kleine apparaatje is een geweldig hulpmiddel om je weg te vinden in onbekend gebied of om een uitgestippelde reis te rijden. Momenteel is de Garmin Zumo 550 met kop en schouders het meest populaire GPS voor gebruik op de motor. Vorig jaar hebben we middels een uitgebreide review al eens uitgebreid stilgestaan bij de mogelijkheden van deze topper. Binnenkort krijgt de Zumo-serie nog uitbreiding met de geboorte van de Garmin Zumo 660. 

Fig 1

Fig. 1 - De Garmin Zumo 550, na 2 jaar nog steeds erg populair

Budget
Alhoewel de prijzen van dergelijke motor navigatiesystemen de afgelopen jaren enorm gedaald zijn, zien we ook wel dat de investering voor menigeen nog te fors is voor zo'n handig dingetje. Menig motorrijder is ook geen groottoerist en dan wordt het bedrag voor motornavigatie per gereden kilometer relatief aan de hoge kant. Niet dat je met een Zumo veel kilometers zult gaan moeten maken, maar je koopt wel een pakket, waarbij dit de insteek is.

Om de kosten onder controle te houden, zien we creatievellingen onder ons motorrijders met oplossingen voorbijkomen waarbij een PDA, GSM of autonavigatiesysteem met (zelfgemaakte) houders op de motor zit gemonteerd. Leuk, maar toch weer niet praktisch; zo is een PDA,GSM of autonavigatiesysteem niet waterdicht, slecht afleesbaar en absoluut niet trillingsbestendig. Behuizingen (tanktas) waardoor het apparaatje beschermd is, hebben weer als nadeel dat de bediening vaak onmogelijk is. Een nog groter nadeel is dat de bovenstaande oplossingen vaak niet met routes overweg kunnen en juist dát is het leuke aan navigatie als recreatief hulpmiddel tijdens het motorrijden.

Fig 2

Fig. 2 - Voorbeeld van autonavigatie op de motor, helaas niet ideaal

 

Nuvi 500-serie
In Oktober 2008 lanceert Garmin de Nuvi 550 als hybride GPS voor de wandelaar, fietser, automobilist en watersporter. Vanaf dat moment hebben we bij Waypoint ook te horen gekregen dat er een broertje op de markt zou komen, namelijk de Nuvi 510. Deze beschikt over een regionale kaart van de Benelux, Frankrijk en een gedeelte van Duitsland, een scooter- / motorsteun en bluetooth om met een helmset te koppelen. Hiermee is de Nuvi 510 ook geschikt voor gebruik op de motor. In eerste instantie zou de Nuvi 510 niet op de Nederlandse markt verschijnen. Echter, na aandringen van Waypoint hebben we de Nuvi 510 via de Nederlandse importeur momenteel in ons programma. Hiermee is ook onze wens ingevuld, dat navigatie op de motor ook beschikbaar moet zijn voor diegene die niet direct een grote investering wil doen.

Fig 3

Fig. 3 - De Garmin Nuvi 500-serie

 

De doos uitpakken
Beginnen we met het openmaken van de doos. Als eerste treffen we het toestel aan. De Nuvi 510 is bijna 100 gram lichter en compacter dan de Zumo 550. Het apparaat is slank van formaat en ongeveer een duim dik. Bovenop het toestel zit de aan-en uit knop en aan de achterzijde zit de speaker achter een waterdicht gaas. Aan de onderzijde van de speaker zit achter een rubberen afdichting de USB aansluiting waarmee een verbinding met de PC tot stand kan worden gebracht en de Nuvi 510 van voeding kan worden voorzien. Aan de zijkant zit een schuif om een waterdicht compartiment  te openen, waar de meegeleverde Lithion-ion batterij met een capaciteit van 1.800 mAh geplaatst kan worden. In dit vak is ook de MSD kaartlezer aanwezig.

Fig 18

Fig. 4 - Platter, lichter en slanker dan de Zumo 550

 

Als accessoires voor de auto wordt een zuignapbevesting met kogelgewricht en houder meegeleverd, een voedingskabel voor gebruik in de 12V sigarettenplug van de auto en een dashboardschijf. Voor de motor wordt een zogenaamde scootersteun  meegeleverd, bevestigingsmateriaal, stevige kabelbinders en schroeven.

Als documentatie wordt een (Nederlandstalige) verkorte handleiding, instructies voor de steun, veiligheidsinformatie en een flyer voor de kosteloze testversie voor locaties van flitspalen meegeleverd. Waypoint levert overigens gratis bij de Nuvi 510 en 550 een USB kabel voor communicatie met de PC.

Fig 5

Fig. 5 - Inhoud van de verpakking van de Nuvi 510

Kaartmateriaal
De Garmin Nüvi 510 is standaard voorzien van een regionale kaart voor de Benulux, Frankrijk en een gedeelte van Duitsland. Dit is geschikt voor als je niet meteen al te ver van huis wilt. Wil je echter verder op reis, dan kan het bestellen van de City Navigator NT Europe  de oplossing bieden. Zodoende beschik je over de kaarten van Europa en kun je Mapsource (het programma van Garmin om routes mee te maken) op je PC installeren. Deze City Navigator kost 110 euro bij gelijktijdig aanschaf van de Nuvi 510 en zorgt er voor dat de Nüvi 510 een completer toestel is en je de software voor het maken van routes op de computer staan.

Fig 6

Fig. 6 - Middels de City Navigator NT heb je de beschikking over kaartmateriaal van Europa en tevens Mapsource op de PC

 

Bluetooth
De Nüvi 510 en 550 beschikken niet over een audio plug om een bekabelde helmset of een bekabelde intercomsysteem op aan te sluiten. Om de navigatie-instructies in de helm te ontvangen beschikt alleen de Nüvi 510 over bluetooth welke gekoppeld kan worden met de ScalaRider of de Camos 500. Het profiel van dit bluetooth is zodanig dat de verbinding continu openstaat waardoor in geval van de ScalaRider niet gecommuniceerd kan worden met een andere Scalarider. Wel werkt de volumeregeling zodanig dat het volumeniveau op de ScalaRider en de Camos 500 met de plus en mintoetsen kan worden bijgesteld.

Fig 7

Camos 500, is helaas per 01-11-2009 niet meer leverbaar.

Fig. 7 - De Camos BHS 500 bluetooth helmset

 

Houder
De Nuvi 510 wordt geleverd met een scootersteun. Deze steun is prima geschikt om te plaatsen op een buizenstuur.

Fig 8

Fig. 8 - De meegeleverde scootersteun is prima voor bevestiging op een ronde buis

 

Een betere oplossing voor (sport-)motoren waar een buis niet voorhanden is, blijft het montagemateriaal van RAM. Met deze onderdelen kan de Nuvi 510 ook geplaatst worden op een positie boven de tellerpartij of op het balhoofd. Nog een voordeel is dat op de RAM onderdelen ook een voedingsblokje van Q-power lite geplaatst kan worden om de Nuvi 510 tijdens het rijden te voorzien van voeding en tegelijkertijd bij te laden.

Fig 9

Fig. 9 - Met de diverse montagematerialen van RAM kan de Nuvi 510 op meerdere posities geplaatst worden

 

Voeding
De Nuvi 510 is voorzien van een sterke accu waarmee het toestel circa 8 uur gebruikt kan worden. Om de GPS bij te laden kan een optionele lader gebruikt worden. Voor de motorrijder die de hele dag de Nuvi 510 wil gebruiken is dit natuurlijk geen oplossing. Beter is het dan om te kiezen voor de Q-power lite. Deze 12V voeding is voorzien van een zwevende zekering en kan rechtstreeks op de accu worden aangesloten. De Q-power lite zorgt ervoor dat de Nuvi 510 continu van stroom wordt voorzien. Let wel op dat de Q-power lite is ontwikkeld om gebruikt te worden in combinatie met de RAM steun, welke hierboven is besproken.

Fig 10

Fig. 10 - Q-Power lite transformeert de voeding van de motor van 12V naar 5V

 

Om de keuze nog lastiger te maken; In het momenteel heeft ook Garmin een accessoire pakket op de markt gebracht met een houder en een voeding om de Nuvi 510 van stroom te kunnen voorzien. Dit pakket zal nog wel uitgebreid moeten worden met een RAM-knijper en een bevestiging op de motor.

Fig 11

Fig. 11 - Garmin's accessoirepakket met een houder en voeding, RAM onderdelen voor bevestiging ontbreken

 

Er zijn dus diverse oplossingen mogelijk als de Nuvi 510 bevestigd zal moeten worden op de motor. Dit maakt de keuze er niet makkelijker op. Zorg dan ook altijd dat er goed en professioneel advies wordt ingewonnen. Het is niet alleen belangrijk dat de GPS stevig en veilig bevestigd is, ook de afleesbaarheid tijdens het rijden van een route en het eenvoudig kunnen demonteren van de GPS of steun bij een rustplaats (overnachting) bepalen het plezier wat je kunt halen uit het motorrijden met navigatie.

 

Werking
Wat direct opvalt is dat de Nuvi 510 zeer snel een fix heeft. De Nuvi 510 beschikt dan ook over een zeer gevoelige antenne en dit resulteert erin dat ook in huis het ontvangst nog sterk is. De Nuvi 510 doet dan ook niet onder aan de Zumo 550 die al een goede reputatie heeft opgebouwd met zijn sterke ontvanger. De afleesbaarheid van de Nuvi 510 is in zonlicht wel minder dan de Zumo 550, maar nog steeds van een goede kwaliteit. De weergave van de kaart op het 3,5 inch scherm ziet er ook gelikt uit en is volgens de huidige generatie waarbij linksboven in beeld de afstand tot de volgende afslag vermeld staat. De opbouw van de kaarten, de weergegeven details verloopt vloeiend wat betekent dat de Nuvi 510 beschikt over een vlotte processor.

Fig 12

Fig. 12 - Bij de Nuvi 510 kan de mate van ontvangst worden afgelezen, dit is overigens binnenskamers.

Beeldscherm
Het kaartscherm is dan ook herkenbaar en in lijn met de nieuwste typen Nuvi's. Je kunt wederom kiezen uit een 2D of 3D modus en dag- en nachtschermen. Wat de Nuvi 510 uniek maakt is dat er de keuze kan worden gemaakt uit verschillende gebruikersprofielen. Zo is er een profiel voor autorijden, wandelen, fietsen en scooteren. Per profiel kunnen verschillende parameters ingesteld worden, waarmee de Nuvi 510 rekening houdt bij het berekenen van de route en kunnen verschillende iconen als navigatieaanwijzer geselecteerd worden. De Nuvi 510 beschikt niet over een MP-3 speler, wel kunnen foto's bekeken worden en aan waypoints worden gekoppeld en later worden getoond in Google earth.

Fig 13

Fig. 13 - Er kunnen meerdere profielen geselecteerd worden

 

Bediening
De menustructuur is ook overzichtelijk, zo bestaat het startscherm uit de mogelijkheid om de kaart te bekijken en om een bestemming of route ("waarheen") in te voeren. Onderaan in het startscherm is het sleuteltje te vinden waarmee de instellingen gewijzigd kunnen worden. Boven in beeld staat middels een icoon het huidige ingestelde profiel weergegeven. Door dit icoon aan te raken kan het profiel gewijzigd worden.

Fig 14

Fig. 14 - Typisch herkenbaar als Garmin, let op het ingestelde profiel (autorijden) en de bluetooth aanduiding.

Om het touchscreen met de handschoenen te bedienen is vrijwel onmogelijk. Om een bestemming in te voeren wordt een alfabet gepresenteerd waar de letters te klein zijn en je vrijwel altijd "mis" toetst. De plus en min knop op het kaartscherm zijn klein uitgevoerd en bevinden zich te dicht bij elkaar. Hier mis je de extra knoppen welke bij de Zumo 550 aan de zijkant van het toestel zitten om in- en uit te zoomen en door de menu's te bladeren.

Fig 15

Fig. 15 - Duidelijk scherm, helaas zitten de zoom-knoppen (+ en -) dicht bij elkaar wat bediening met motorhandschoenen lastig maakt

Routes
Bij het aankoppelen van de Nuvi 510 aan de PC kunnen middels Mapsource routes naar het toestel worden verstuurd en vanuit het toestel worden geïmporteerd naar de routelijst. In de Nuvi 510 kunnen maximaal 10 routes worden geïmporteerd, het aantal routes je kunt meenemen is (met optionele MSD kaartjes) natuurlijk onbegrensd. Middels de trackback functie kan de Nuvi 510 gereden routes omkeren om je weer terug te leiden naar het vertrekpunt. Het aantal trackpunten die opgeslagen kunnen worden (tracklog) bedraagt 10.000 stuks, hiermee kan na een rit in Mapsource nog eens bekeken worden waar precies gereden is, op welke hoogte en met welke snelheid (!). Tijdens het rijden van een route valt het wel op dat het herbereken niet uitgeschakeld kan worden. Het uitschakelen van het herberekenen heeft als voordeel dat de route in takt blijft ook al wordt deze (tijdelijk) verlaten. Het niet kunnen uitschakelen van het herbereken is juist tijdens de komst van de Zumo 550 een achilleshiel geweest. Bij de Zumo 550 is dit inmiddels opgelost met een firmware update; of deze nog komt voor de Nuvi 510 blijft voorlopig onzeker.

Fig 17

Fig. 16 - Met Mapsource kunnen (gedownloade) routes worden uitgezet en geladen naar de Nuvi 510

OnRoute

motorkaartSD-2013-2014_150Als motorrijder wil je helemaal niet zo snel mogelijk van A naar B,  maar juist een mooie route rijden. Europa telt vele prachtige wegen,  maar zie ze maar eens te vinden!

Dat is heel eenvoudig met de  OnRoute Motorkaart. Je plaatst gewoon het mSD kaartje in je Garmin toestel,  geen verder installatie nodig. In het toestel selecteer je de motorkaart in plaats van de 'standaard' wegenkaart. Je geeft je bestemming aan en  het resultaat is automatisch een mooie route! Alsof hij bedacht werd  door de tourcommissaris van de lokale motorclub! En uiteraard kun je je  routes ook op de computer voorbereiden middels het programma BaseCamp.

Hoe weet de OnRoute Motorkaart wat de mooie wegen zijn? Om de motorkaart te maken zijn honderd-duizenden kilometers aan bestaande  motorroutes 'over elkaar gelegd'. Na opschonen en ontdubbelen hebben we  op grond daarvan de 'groene wegen' aangewezen. Om het netwerk compleet  te maken hier en daar aangevuld met extra wegen, met voorkeur voor de  kleine wegen met veel bochten, zoveel mogelijk grenzend aan bos en water. Rij je in een stad, dan zal de motorkaart proberen je daar zo  snel mogelijk uit te halen.

De praktijktest

Een mooie, zonnige dag. Daar is het wachten op. Eindelijk kan ik de Nuvi 510 eens op de motor testen. Het is nog niet echt warm (ca. 4o Celcius), maar hier kun je tegen kleden.

Het mooie weer biedt in ieder geval de mogelijk om de Nuvi 510 en de Zumo 550 eens naast elkaar te zetten en de afleesbaarheid in direct zonlicht te vergelijken. 

Fig 20

Fig. 18 - Zet eens een Nuvi en een Zumo vol in het zonnetje en het verschil in afleesbaarheid is duidelijk te zien

De Zumo is nog enigszins afleesbaar. Bij de Nuvi kun je zien dat de details niet meer leesbaar zijn.

De standaard meegeleverde scootersteun kan enkel op een buizenstuur gemonteerd worden. Heb je net zoals ik een motor met clip-ons dan ben je toch aangewezen op de montagematerialen van RAM. Ik heb gekozen voor een schuine spiegelbol in combinatie met een korte knijper en de houder voor de Nuvi 500 serie. Hiermee kan de Nuvi netjes en veilig gemonteerd worden. De plaatsing is bewust iets aan de linkerkant van het stuur zodat de Nuvi makkelijk tijdens rijden (met rechts bedien je dan het gas) of stilstand (zodat je de rem ingeknepen kan houden) bedient kan worden.

Fig 21

Fig. 19 - Zorg altijd voor een goede positionering van het navigatiesysteem. Dit komt het plezier en de veiligheid ten goede

Mooie routes kun je natuurlijk zelf maken middels Mapsource (als je tevens City Navigator NT hebt aangeschaft), Onroute of downloaden via internet. Overigens kan de Nuvi niet met tracks overweg. Van tevoren heb ik een route gemaakt middels Mapsource en deze ingeladen in de Nuvi.

Omdat in de Nuvi het automatisch herbereken niet kan worden uitgeschakeld, is het dus belangrijk om voldoende routepunten in te voegen. De koppeling met de headset verloopt middels de Camos BHS-500, dit gaat moeiteloos en de instructies komen tot een snelheid van ruim over de 100 km/h netjes door.

De bediening met de motorhandschoen aan is vrijwel onmogelijk en de Nuvi 510 kent geen speciale instelling zoals bij de Zumo 550 om de letters en cijfers groter weer te geven. Ook de zoomknoppen zitten erg dicht op elkaar zodat je snel de verkeerde intoetst. Je mist dan ook wel de knoppenserie van de Zumo 550 aan de zijkant van het toestel om de meest belangrijke functies te kunnen bedienen.

Fig 22

Fig. 20 - Keurige lay-out met duidelijke informatie. Wel wordt de aankomsttijd weergegeven, had liever de nog-af-te-leggen kilometers gezien

Na een middagje lekker rond toeren vallen 2 diverse zaken duidelijk op. Ten eerste dat de onderkleding en de sokken van het merk Wolf Camper  op zo'n frisse zonnige dag de ledematen prima warm kunnen houden en dat dit stukken comfortabeler zit dan de oude pyjama en dikke Noorse sokken onder een motorpak. Dik geslaagd voor díe test dus.

Ten tweede, eigenlijk is die Nuvi 510 helemaal zo gek nog niet! O.K. voor puur gebruik op de motor haalt hij niet zo'n hoog rapportcijfer als de Zumo 550, hiervoor ontbreken toch een aantal belangrijke zaken zoals hier boven genoemd. 

Maar laten we nog even kijken naar de basisvoorwaarden van motornavigatie: waterdicht, schokbestendig, goede montagemogelijkheden, mogelijkheid om routes in te laden en een mogelijkheid om de navigatie instructies door te kunnen sturen naar een (bluetooth) helmset en dan haalt de Nuvi 510 gewoon een dikke voldoende.  Enkel de afleesbaarheid in (direct) zonlicht is matig, dit is wel enigszins te verbeteren door de Nuvi 510 aan te sluiten op een motorvoeding zodat de schermverlichting maximaal kan worden ingesteld.

Vanwege zijn uitgebreide allround capaciteiten zal de Nuvi 510 dan ook een bepaalde doelgroep die niet alléén op zoek is naar motornavigatie duidelijk aanspreken.   

Prijs
De prijs van de Nuvi 510 is minder dan de helft van de Zumo. Echter, een vergelijk gaat niet helemaal eerlijk op, daarvoor is de Zumo 550 te rijk uitgerust. Bij de Nuvi 510 zul je nog een aantal zaken bij elkaar moeten grabbelen:  met een motorvoeding, RAM-steun en de kaart van Europa met een 2 Gb MSD ben je wat meer kwijt, maar toch nog steeds behoorlijk goedkoper dan de Zumo 550.

Conclusie
Momenteel is de Zumo 550 de standaard voor de motorrijder. Geen wonder dus dat we de Nuvi 510 laten opboksen tegen deze concurrent. Toch blijkt wel dat de vergelijking niet helemaal op gaat. De insteek van de Nuvi 510 is compleet anders. De Zumo 550 is een toestel welke puur ontwikkeld is voor de motor- en autorijder. De Nuvi 510 is geschikt voor af en toe gebruik op de motor, maar evengoed kan de Nuvi 510 gebruikt worden voor autorijden. Vanwege zijn lange acculevensduur is de Nuvi 510 ook geschikt  voor een (stads)wandeling of voor de fietser, eventueel in combinatie met de OnRoute fietskaart en is hiermee veel meer een allrounder.

Nadelen zijn er ook zeker, zo kan er enkel middels bluetooth één headset worden gekoppeld, is de afleesbaarheid in zonlicht matig, de bediening absoluut niet motorhandschoen-vriendelijk, kan het herberekenen niet worden uitgeschakeld en zal er toch nog geïnvesteerd moeten worden in accessoires om het pakket te complementeren. Hieronder verstaan we een motorvoeding, RAM-accessoires en de kaart van Europa.

Al met al is de Nuvi 510 een welkome aanvulling in het assortiment. Grootste voordelen zijn ontegenzeggelijk de gunstige vanaf-prijs, de mogelijkheden om met accessoires achteraf het toestel uit te breiden en zijn bredere inzetgebied. Hiermee is de Nuvi 510 een aantrekkelijk alternatief voor de prijsbewuste motorrijder die meer wil en het toestel eventueel ook wil gebruiken om mee te wandelen en/of te fietsen.

Laatste wijziging: 14 Sep, 2018
Alle vermelde prijzen zijn inclusief 21% BTW

BetaalmogelijkhedenBetaalmogelijkhedenBetaalmogelijkhedenBetaalmogelijkhedenpaypal-40px