Voor 12.00 uur besteld, vandaag in huis*      Gratis verzenden vanaf € 100,-      Al 18 jaar dé specialist       7 echte winkels!   Webshop Webwinkel Keurmerk en klantbeoordelingen

gps.nl

WayPointBlog

Bel ons: 088-0226900


Blog> November2018> Gps-Glonass-Galileo

Gps-Glonass-Galileo24 november 2018
door Allard Kremer

Galileo

Een veel gestelde vraag en op fora gehoorde wens is: "Kan mijn GPS ook Galileo aan?"

Hiervoor eerst even een introductie; wat is wat.

GPS is het Amerikaanse Satellietsysteem voor plaatsbepaling. Er hangen 32 satellieten in de ruimte die een tijdssignaal uitzenden. Met een GPS ontvanger kan je berekenen waar je op de aarde staat. De nauwkeurigheid voor consumenten is 3-5 meter.

Glonass is het Russische Satellietsysteem bestaande uit 21 satellieten. Je hebt een ontvanger nodig die de signalen van de Glonass satellieten kan oppikken. De meeste Garmins van de laatste jaren kunnen naast GPS ook Glonass ontvangen. De nauwkeurigheid voor consumenten is 4-10 meter.

Galileo is het Europese Satellietsysteem. Je snapt het al, je hebt hiervoor een ontvanger nodig die deze signalen kan oppikken voor het berekenen van je positie. De chips die Glonass kunnen ontvangen kunnen ook Galileo positiesignalen ontvangen. Sinds 2016 worden bijna alle telefoons in Europa al uitgerust met een chip geschikt voor het ontvangen van Galileo positiesignalen. De nauwkeurigheid voor consumenten wordt 20 tot 50 cm bij 24 satellieten. Op dit moment zijn er 22 bruikbare satellieten.

Dus alle nieuwere GPS ontvangers die ook Glonass kunnen ontvangen kunnen ook Galileo signalen ontvangen. Het is dus een softwarematige beperking dat de nieuwere Garmins er toch nog geen gebruik van maken. Waarom niet?
Het Galileo systeem is nog niet klaar. Er zijn sinds augustus 2018 voldoende satellieten operationeel voor plaatsbepaling met een nauwkeurigheid gelijk aan dat van GPS. Pas in november 2020 gaan de laatste satellieten in gebruik genomen worden waarna de nauwkeurigere plaatsbepaling mogelijk is.
Ondanks dat de satellieten al vanaf 2016 bruikbaar zijn, heeft pas sinds eind 2018 (15-11-2018) de Amerikaanse overheid het gebruik van de signalen in de USA toegestaan. Dus tot voor kort waren ze niet zichtbaar / bruikbaar in de USA.
Garmin geeft aan dat ze op dit moment bezig zijn alle systemen die het fysiek aankunnen te testen met Galileo en er updates voor uit te brengen. Op deze website geeft Garmin een overzicht van de producten die compatibel zijn met Galileo. Het lijkt niet veel (en de lijst is niet helemaal compleet) maar officieel mag er in Amerika pas sinds 15 november getest worden. Sinds die datum zien we dat er voor meerdere toesellen inmiddels (beta) firmware updates zijn uitgekomen die het mogelijk maken gebruik te maken van de Galileo satellieten.

Systemen combineren

Wat moet je nu gebruiken? Ieder systeem heeft specifieke punten waar het beter presteert.
De combinatie GPS+Glonass geeft met name een betere locatiebepaling in de omgevingen met hoge gebouwen en of rotswanden. Voor de normale navigatie op de fiets, wandelend of in de auto heeft de combinatie niet een hoge meerwaarde, maar verbruikt wel meer stroom.
Combinatie GPS+Galileo is op dit moment vergelijkbaar met GPS+Glonass. Na de lancering van de laatste satellieten in juli 2018 is de positieberekening aan het verbeteren maar na het online komen van de laatste satellieten eind 2019 begin 2020 zal er echt een verbetering zijn.
GPS+Glonass+Galileo Dit geeft een minder goede locatiebepaling dan GPS+Galileo.
Onderstaande tabel geeft een indicatie van de accuraatheid van de positiebepaling met de ontbrekende Galileo satellieten gesimuleerd in een Urban Canyon, een gebied met veel hoogbouw.

 

Positie 1

Positie 2

GPS

331,9 meter

76,2 meter

GPS+Glonass

42,9 meter

7,6 meter

GPS+Galileo

10,7 meter

5,4 meter

GPS+Glonass+Galileo

43,0 meter

24,7 meter

Wat heeft die hogere accuraatheid in de positiebepaling voor meerwaarde in het dagelijks leven?

In de auto / motor: op dit moment niet. In de toekomst kan het systeem aangeven welke rijbaan beter is voor de doorstroming, en bij het wegrijden vanuit de garage al een fix. Ook bij de rotonde kan er nauwkeuriger weergegeven worden waar je precies zit ten opzichte van waar je er af moet.

Op de fiets: Ook niet zo veel. Een kruising is over het algemeen minimaal 12 meter in doorsnee dus met een nauwkeurigheid van 3 meter weet ik precies genoeg waar ik af moet slaan.

Wandelend: zie op de fiets. Bij het wandelen in de bergen kan de preciezere plaatsbepaling wel essentieel zijn (10 meter of 331 meter nauwkeurig) maar deze nauwkeurigheid is er op dit moment nog niet. Wel kun je door te spelen met de combinatie van satellieten voor jouw locatie en tijdstip een betere plaatsbepaling krijgen.

Geocachen: je hoeft haast niet meer te zoeken als er op 20 cm nauwkeurig aangegeven wordt waar de cache ligt. Er van uit gaande dat de plaatser van de Cache niet 12 jaar geleden de cache met een nauwkeurigheid van 15 meter heeft beschreven….

Het Galileo satellietsysteem gaat verder dan alleen plaatsbepaling. In de toekomst biedt dit platform mogelijkheden voor automatische noodsignalen van bijvoorbeeld auto's, Noodsignalen voor reddingen met een terugkoppeling en aansturing van reddingsdiensten. Op zich is het wel fijn als het signaal binnen 20 minuten bij de reddingsdiensten binnenkomt in plaats van de 75 minuten die het nu gemiddeld duurt. En dat ze bij het zoeken een gebied van 25m2 moeten uitkammen in plaats van 300m2 helpt ook. Voor deze toepassingen moet nog hard- en software ontwikkeld worden voordat we hier gebruik van kunnen maken.

Op internet is veel onzin en met name verouderde informatie beschikbaar over bovenstaande materie en iedereen praat elkaar na. De meeste informatie hierboven is verkregen van de website van Esa (European Space Agency)
 

Laatste wijziging: 24 Nov, 2018
Alle vermelde prijzen zijn inclusief 21% BTW

BetaalmogelijkhedenBetaalmogelijkhedenBetaalmogelijkhedenBetaalmogelijkhedenpaypal-40px